poranny-rytual

Co robisz po przebudzeniu się z rana? Idziesz do toalety? Sprawdzasz fejsbuki? Robisz trening? Niezależnie od tego co to jest, dobrze zaplanowany poranny rytuał skutecznie zwiększy Twoją produktywność w ciągu dnia!

Realizując wyzwanie na ten miesiąc, dotyczące osobistej efektywności [LINK], dostałem też zapytanie i sugestie odnośnie rozwinięcia tematu porannego rytuału, o którym tam wspominałem, który tam sugerowałem. Zatem idąc tym tropem, wpis ten może być niejako przedłużeniem w/w wyzwania, szczególnie jeśli właśnie zaczynasz realizować to wyzwanie.


Czym jest poranny rytuał?

W dużym uproszczeniu, są to czynności, które robisz w około godzinę bezpośrednio po przebudzeniu się, z samego rana po wstaniu z łóżka. Dobrze zaplanowany poranny rytuał sprawi, że dużo lepiej zaczniesz dzień, będziesz wiedzieć co masz robić, a co za tym idzie – zwiększy się Twoja efektywność. Mają to być czynności, które sprawiają Ci przyjemność, czynności proste, aby przyjemnie zacząć dzień. Najważniejszym założeniem jednak jest to, aby przez tą pierwszą godzinę odciąć się w 100% od mediów, szczególnie społecznościowych. Zatem po wyłączeniu budzika nie odpalasz fejsbuka, instagrama, onetu i 10 innych rozpraszaczy, tylko wstajesz i działasz!



Jak zaplanować poranny rytuał?

Tak jak wspomniałem – chodzi tu o zaplanowanie pierwszej godziny po przebudzeniu się. Rzeczy, czynności, które będziesz robić każdego dnia po wstaniu z łóżka. Czyli dzwoni budzik – bam – wstajesz i ciśniesz krok po kroku. I nie chodzi tu o jakieś ciężkie, niestworzone rzeczy. Proste, zwyczajne czynności, które zapewne po części już realizujesz. Nie chodzi tu o przebiegnięcie 5 km jak nigdy nie biegałeś. Bardziej chodzi o czynności, które robi się na co dzień, z automatu. Mycie zębów, jakiś makijaż, kawa, śniadanie – proste rzeczy. Chyba, że chcesz i jesteś w stanie zrobić więcej – śmiało. Jeśli wyrobisz się w godzinę, luz. Jeśli nie, a bardzo Ci zależy i przykładowo chcesz trenować godzinę każdego poranka, okej, ale zaplanuj sobie dodatkowo prysznic, śniadanie i określ ile Ci to wszystko zajmie. Przykładowo trenujesz godzinę, później prysznic, mycie zębów, golenie powiedzmy 10 minut, śniadanie, kawa jakieś 10 minut, do tego 10 minut na zaplanowanie dnia i wychodzi, że potrzebujesz nie 60, a 90 minut każdego poranka. Bam, budzik ustawiasz 30 minut wcześniej – gotowe.

Co do śniadania też bardzo dobrym rozwiązaniem jest zaplanowanie sobie co jemy i ile zajmuje nam przygotowanie. Jeśli masz bardzo rygorystyczną dietę może zająć Ci to dłużej, bo musisz np. zważyć każdy produkt, który dodasz, zjesz. Może masz tak jak ja, że przygotowanie śniadania nie trwa u Ciebie długo, ale lubisz napić się rano dobrej kawy, więc musisz zważyć kawę, zmielić ją odpowiednio i odpowiednio zaparzyć, co też potrafi zająć kilka minut.


Jak wygląda mój Poranny Rytuał

Osobiście pracuję w systemie zmianowym, więc mam rytuał 'pełny’ i 'uproszczony’ w zależności od tego, czy w domu jem śniadanie, piję kawę (pełny) czy robię to w pracy (uproszczony). I tak przykładowo mam dzień wolny, więc mam godzinę.

Wstaję o 6 lub 7 rano [zależnie od ilości pracy]
Poranna toaleta
Szybki prysznic [szybkie odświeżenie]
Mycie twarzy, zębów, ewentualnie pasta na włosy
Ścielę łóżko [prosty trik zwiększający produktywność i poczucie sukcesu]
Śniadanie, kawa [czasem w pracy, czasem w domu]
Uzupełnienie 5-minutowego dziennika
Sprawdzenie planu dnia, ewentualne poprawienie go [czyli rzucenie okiem do terminarza]

Później zależnie ile czasu mi zostało, zwykle czytam książkę lub gazetę. Ewentualnie jakaś krzyżówka, sudoku czy chwila medytacji i uspokojenia się.
Skąd ten pozostały czas? No cóż, jestem tylko człowiekiem. Czasem zdarza mi się, że wstanę z łóżka 10 minut później, czasem spędzę więcej czasu w toalecie, dłużej mi zejdzie ze śniadaniem, także staram się być dość elastyczny i tak raz poczytam 10 minut, raz 20, a innym razem wcale.


Co robić o poranku

To jak wygląda mój poranek może być dla Ciebie inspiracją, a możesz zaplanować sobie swój rytuał według swoich ulubionych, potrzebnych czynności. Poniżej podrzucam Ci listę kilku przykładowych czynności, które możesz dorzucić do swojego rytuału. Powyżej wypisałem kilka czynności, a niżej znajdziesz inne, również ciekawe. Czy z tej listy skorzystasz – zależy od Ciebie, nie zmuszam. Zachęcam jednak do chociaż przejrzenia.

  • słuchanie radia
  • słuchanie muzyki relaksacyjnej
  • Zapytanie siebie w lustrze jak Steve Jobs „Gdyby dzisiejszy dzień był ostatnim w moim życiu, czy chciałbym zrobić to, co zamierzam?” i poświęcenie kilku chwil na rozmyślanie
  • krótki trening – kilka pompek, przysiadów, brzuszków
  • wypicie szklanki wody
  • owocowy koktajl
  • wyjście z psem
  • makijaż
  • yoga
  • sprzątanie biurka
  • sprzątanie mieszkania
  • pisanie dziennika lub książki

Wydaje mi się, że to by było na tyle i temat wyczerpałem. Gorąco zachęcam Cię do przygotowania swojego własnego rytuału, dzięki któremu lepiej rozpoczniesz każdy dzień!

 

Jeśli ten wpis Ci się podobał, Polub fanpage BrainDesign i dołącz do społeczności na Facebooku aby być na bieżąco z nowymi wpisami, a także dorzuć BrainDesign do Twojego ulubionego feedu na Feedly!

 

Wczytaj więcej

Zaciekawił Cię wpis? Masz jakieś uwagi? Napisz o tym!

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Sprawdź także

Rusz Dupę! – Challenge motywacyjny

Masz się uczyć, ale wolisz gotować? Masz skończyć projekt, ale sprzątasz łazienkę? Brakuje…