zaczynaj-od-dlaczego-recenzja-ksiazki

„A co by było, gdybyśmy codziennie rozpoczynali pracę po prostu po to, by być lepszymi od siebie samych?”

O książce tej mówi się sporo niemalże od czasu jej wydania, a nawet wcześniej. Nic w tym dziwnego, ponieważ koncepcja, którą przedstawia w niej autor – która to jest rozwinięciem Jego wystąpienia na TEDx sprzed 10 lat – jest czymś nowym. Czymś, co pokazuje funkcjonujący świat w nowym świetle.





O autorze

przewodzi ruchowi, którego celem jest inspirowanie ludzi do robienia tego, co ich inspiruje. Współpracuje z RAND Corporation, wykłada komunikację strategiczną na Uniwersytecie Columbia i aktywnie udziela się w świecie sztuki oraz przedsięwzięć non profit. Zapraszali go członkowie Kongresu i ambasadorowie, przedstawiciele drobnego biznesu i wielkie korporacje, takie jak Microsoft czy Wal-Mart, by wyjaśnił, jak inspirować innych, i wyłożył swoją koncepcję DLACZEGO.

Źródło: Okładka książki


O treści książki

Całościowo książka jest podzielona na 6 części, które to są podzielone na 2-3 rozdziały. Oczywiście na początku przedmowa, wstęp, na końcu posłowie, podziękowania. Klasyczna budowa książki z niecodzienną treścią. W środku znajdziemy rozwinięcie koncepcji autora na temat właśnie zaczynania od Dlaczego, która jest poparta bardzo dużą ilością merytorycznych, szczegółowo opisanych przykładów.

Pojawiają się też powtórzenia niektórych haseł, sformułowań, które są w tej koncepcji najważniejsze. Są niejako podstawą, a jak wiadomo nie od dziś – przez powtarzanie łatwiej nam utrwalić sobie wiedzę i ją zapamiętać.


Czego mogę się nauczyć z książki?

Nauczyć może nie do końca. Bardziej bym powiedział, że ta książka może zmienić kierunek Twojego myślenia. Szczególnie jeśli należysz do osób, które mają ogrom pomysłów, a nie do końca potrafią je sprzedać, czyli zaprezentować światu.

Możesz robić wiele rzeczy, ale jeśli nie wiesz dlaczego to robisz bądź robisz to aby skopiować kogoś, osiągnięcie w tej dziedzinie sukcesu będzie dla Ciebie znacznie trudniejsze. Jeśli jednak zakomunikujesz światu swoje Dlaczego, swoją intencję, to w co wierzysz jako marka – ludzie, którzy będą myśleć podobnie do Ciebie, mieć podobne przekonania, pójdą za Tobą i niezależnie od produktu jaki zaoferujesz, jeśli będzie On odnosił się do szczerze komunikowanej wizji, w którą wierzysz.

W samej książce autor nie opisuje metody krok po kroku, zrób to i to, a odniesiesz sukces. Nie. Jak sam pisze: „Nie mówię w tej książce, co i jak należy robić. Nie wyznaczam kierunku działania. Moim celem jest jedynie zaproponowanie powodu do działania.”
Zatem jeśli szukasz instrukcji na sukces w 5 krokach – w tej książce jej nie znajdziesz.


Moim zdaniem

Wg mnie koncepcja jest bardzo inspirująca. Jednocześnie jest to książka, do której chyba najczęściej wracałem. Za każdym razem odkrywałem nowe rzeczy, miałem inne przemyślenia, ale jednak w dużej mierze dzięki niej wracałem na właściwe tory. Przypominałem sobie, że to co robię ma dla mnie głębszy sens, bo tak naprawdę wszystko co robię jest wynikiem tego, że zawsze chciałem robić to co lubię, a jednocześnie zawsze chciałem się rozwijać, próbować nowych rzeczy, wchodzić w nieznane. Idąc tym tropem – robię co lubię, a do tego od czasu do czasu próbuję nowych rzeczy i to mi sprawia przyjemność.

Wracając jednak do książki, no cóż, z mojej perspektywy można by ją znacząco uprościć. Opisy firm, tj. Apple, Southwest Airlines, Microsoft, Harley Davidson czy innych są jakby pokawałkowane i porozrzucane na całą książkę. Jasne, dany temat poruszany w rozdziale odnosi się do danej firmy w jakimś, opisywanym w tym rozdziale aspekcie. Okej. Jednak wiele informacji też się powtarza, przez co mam wrażenie, że książkę tą można by było zmniejszyć objętościowo, treściowo może nie o połowę, ale o 1/3, a i tak to co najważniejsze by pozostało.


Podsumowanie

No co tu dużo mówić – książkę jak najbardziej polecam przeczytać, szczególnie osobom, które jak wspomniałem – mają ogrom pomysłów, a jednocześnie nie potrafią ich do końca komunikować światu.

Jednak książka ta nie jest dla wszystkich. Jest dość specyficznie sformułowana, jest nieraz trochę cięższa tematyka poruszana, więc czytając ją może być tak, że nie zrozumiesz do końca o co chodzi. W tej sytuacji może to być kwestia tego, że to nie czas, więc możesz wrócić do książki innym razem. Możesz też spróbować przeczytać ją jeszcze raz, może całą, może dany rozdział. Osobiście jak wspominałem wyżej – za każdym razem gdy wracam do tej książki mam wrażenie, że odkrywam tą koncepcję na nowo, a tak naprawdę tylko ją sobie przypominam, zauważam nowe elementy układanki i wracam na właściwe tory.

Jak będzie u Ciebie po przeczytaniu tej książki? Możesz przeczytać jej fragment na stronie wydawnictwa Onepress, ale z doświadczenia wiem, że wyrwane z kontekstu rozdziały potrafią często zniechęcić do zagłębienia się w dany temat. Możesz też kupić używaną lub przejrzeć ją w księgarni. Tego jak u Ciebie to zadziała nie wie nikt – możesz to sprawdzić czytając książkę i sprawdzając wiedzę w praktyce, do czego serdecznie Cię zachęcam!


Dodatki

Link do kupna książki Zaczynaj Od Dlaczego

Opinie i opis książki na LubimyCzytac.pl

 


Jeśli ta recenzja Ci się podobała, Polub fanpage BrainDesign
i dołącz do społeczności na Facebooku aby być na bieżąco
z nowymi wpisami oraz cotygodniowymi listami wydarzeń!

Wczytaj więcej

Zaciekawił Cię wpis? Masz jakieś uwagi? Napisz o tym!

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Sprawdź także

Canon RF 35mm f/1.8 – Recenzja obiektywu

Niedługo po zakupie Canona RP postanowiłem dokupić do niego jeszcze jeden obiektyw –…