podrecznik-projektantow-www-recenzja-ksiazki

„Opracowanie dobrego projektu nie polega na wybraniu jednego z kilku arbitralnych wariantów. Dobry projekt jest wynikiem przemyślanych decyzji, uwzględniających konkretne wymagania.”

Książka ta jest jedną z wielu wydanych przez blog Smashing Magazine i jedną w sumie z niewielu, która przetłumaczona została na język polski. Ma ona prawie 10 lat, na polski była przetłumaczona około 2013 roku i pozostaje pytanie. Często mówi się, że wiedza z książek dezaktualizuje się, czyli przestaje być ważna po około 3-4 latach, szczególnie jeśli chodzi o książki o tematyce informatycznej. Czy tak jest i w tym wypadku? No cóż…





O autorze

Smashing Magazine to marka ceniona na całym świecie, głównie wśród webmasterów. Seria książek o technologiach i projektowaniu stron, oferująca setki merytorycznych i aktualnych porad opartych na realnych przykładach, podbiła serca milionów użytkowników.

Źródło: Helion.pl


O treści książki

Książka sama w sobie nie jest jakoś obszerna. Ma niecałe 200 stron, co po odliczeniu stron tytułowych, stron rozpoczynających działy czy rozdziały daje nam około stron 150. Całość podzielona jest z grubsza na 4 części, a te z kolei na po kilka mniej lub bardziej obszernych rozdziałów. Sama książka też jest dość nietypowym, choć obecnie coraz popularniejszym rozwiązaniem, czyli zbiorem wpisów z bloga. Zatem idąc tym tropem – książka nie jest napisana przez jednego autora, a przez… ponad dwudziestu.


Czego mogę nauczyć się z książki?

Wbrew pozorom czasami wiedza się nie starzeje. W książce co prawda są rozdziały pisane przez różnych autorów, jednakże są one przygotowane i ułożone w taki sposób, aby tworzyły niejako spójną całość. Oczywiście ludzie, którzy ją pisali, a w zasadzie zawarte w niej artykuły, są różni, dlatego też różny jest styl pisania i podejście do danego tematu może się różnić i różnych osób.

Każdy rozdział to nieraz bardzo obszerny artykuł niemalże maksymalnie wyczerpujący temat. A dzięki temu, że twórcy książki zadbali o odpowiedni skład i ułożenie rozdziałów, można powiedzieć, że jesteśmy prowadzeni niejako krok po kroku przez proces wdrażania się w tematykę projektowania stron www, obsługi klientów czy marketingu i sprzedaży.


Moim zdaniem

Często zdarza mi się słyszeć to, o czym pisałem na początku – że wiedza z książek przestaje być aktualna po jakimś czasie. Że książki np. na temat mediów społecznościowych przestają być aktualne już po ich wydaniu, bo niby przez czas, który ktoś poświęcił na napisanie i wydanie jej, zmieniło się w funkcjonowaniu serwisów bardzo dużo. Okej, może i się zmienia, ale na pewno nie wszystko. Część zostaje po staremu. Nieraz bardzo duża część, a zmienia się jakaś niewielka część serwisu.

Podobnie mówi się o tematyce projektowania stron, ux, o programowaniu – że wszystko zmienia się tak szybko, że pisanie o tym książek nie ma sensu. No niestety w tym wypadku, w wypadku opisywanej tu książki muszę się z tym nie zgodzić. Otóż okej, są pewne fragmenty, pewne metody, które albo mi nie odpowiadają albo zostały zastąpione inną metodologią. Jednak bardzo duża część książki to wiedza aktualna, wiedza uniwersalna, która jeszcze przez następne lata nie zdezaktualizuje się. Ludzie nie zmieniają się, nie rozwijają się na tyle szybko, aby proces komunikacji miał być wywrócony do góry nogami. Metody wyceny są uniwersalne, dawne techniki reklam niekoniecznie są beznadziejne. Nie wierzysz? A co bardziej przykuje Twój wzrok – żółty baner z jebitnym napisem PROMOCJA czy może pięknie i spójnie kolorystycznie zaprojektowany baner, na którym wymienione są zalety i oferta firmy?


Podsumowanie

Jeśli interesujesz się tematyką projektowania i chcesz wdrożyć się w świat projektowania stron internetowych, książka ta będzie dla Ciebie świetnym wstępem. Natomiast jeśli masz już jakieś pojęcie w temacie… również nie stracisz czasu zaglądając do niej. Sposoby na trudnych klientów, wskazówki co do wyceny usług. No są w środku rzeczy, tematy, które są i pozostaną aktualne. Kwestie podstawowe jak np. wybór niszy przez projektanta – jest to podstawa, a przez wielu pomijana, bo przecież „ja robię dla wszystkich, moja grupa docelowa to wszyscy”… Zatem książka odpowiednia zarówno dla osób zaczynających przygodę z projektowaniem jak i dla osób z jakimś doświadczeniem, ale chcących trochę jednak poszerzyć horyzonty.


Dodatki

Link do kupna książki Podręcznik Projektantów WWW

Opinie i opis książki na LubimyCzytac.pl

 


Jeśli ta recenzja Ci się podobała, Polub fanpage BrainDesign
i dołącz do społeczności na Facebooku aby być na bieżąco
z nowymi wpisami oraz cotygodniowymi listami wydarzeń!

Wczytaj więcej

Zaciekawił Cię wpis? Masz jakieś uwagi? Napisz o tym!

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Sprawdź także

Canon RF 35mm f/1.8 – Recenzja obiektywu

Niedługo po zakupie Canona RP postanowiłem dokupić do niego jeszcze jeden obiektyw –…