4-godzinny-tydzien-pracy-recenzja-ksiazki

„pieniądze cię nie zmieniają – ujawniają jedynie, kim jesteś, kiedy nie musisz już być miły.”

O książce tej słyszałem dawno, dawno temu. Była to jedna z częściej polecanych książek przez ludzi na konferencjach czy szkoleniach, na których bywałem. Na język polski przetłumaczona została w 2011 roku, więc około 2013-14 słyszałem o niej po raz pierwszy, a jakoś w 2015 miałem już swój egzemplarz. Pamiętam, że była wtedy promocja w Lidlu, a że mieszkałem niemalże obok to poszedłem kupić. Stojąc w kolejce do kasy gdy położyłem książkę na taśmie, dwie kobiety spojrzały na nią i jedna do drugiej „4-godzinny tydzień pracy… haha, gdyby tak się dało…” na co odpowiedziałem tylko „a czy gdyby się nie dało to powstawałyby takie książki?” Już się nic nie odezwały. 😉

Z drugiej strony któryś z moich znajomych powiedział, że jeśli takie książki będą pojawiać się w Lidlu to ludzie będą się stamtąd zwalniać. No cóż, jak widać po dziś dzień sieć Lidl cieszy się popularnością, czyli chyba osób jak 'dwie kobiety spod kasy' jest więcej. 😉





O autorze

Amerykański przedsiębiorca, autor poradników i inwestor. Zyskał popularność dzięki bestsellerowym poradnikom 4-godzinny tydzień pracy. Nie bądź płatnym niewolnikiem od 9.00 do 17.00 (2007) i 4-godzinne ciało. Niezwykły poradnik jak szybko zrzucić wagę, stać się niedoścignionym kochankiem i superczłowiekiem (2010). W 2012 r. ukazała się kolejna książka Tima Ferrissa zatytułowana The 4-Hour Chef: The Simple Path to Cooking Like a Pro, Learning Anything, and Living the Good Life, która już w pierwszym tygodniu sprzedaży trafiła na listę najlepiej sprzedających się książek Wall Street Journal.

Źródło: Wikipedia


O treści książki

Ogólnie rzecz biorąc książka dzieli się na 4 rozdziały, które są krokami, do tego na początku przedmowa, wprowadzenie, w którym przedstawione są omawiane dalej kroki, a na końcu kilka dodatkowych rozdziałów, tj. wpisy z bloga autora, case study’es czy lista ciekawych książek rozszerzających informacje z książki „4-godzinny tydzień pracy”. Ale bez obaw, nie musicie ich wszystkich czytać, gdyż książka ta zawiera ich kondensat zamknięty w posegregowanych krokach.

W książce poza samymi poradami, krokami znajdziemy też kilka odniesień do case’ów innych osób, jednak większość to konkretne porady z nieraz obszernymi objaśnieniami co i jak zrobić, aby pracować mniej, a mądrzej.


Czego mogę się nauczyć z książki?

Dużo zależy od tego ile z niej weźmiesz do siebie…
Generalnie książka przedstawia sprawdzony system tego jak stworzyć biznes, którym niemalże nie musimy się zajmować. To tak w dużym uproszczeniu. Autor m.in. na swoim przykładzie opisuje jak pracując na etacie stworzyć produkt, jakimi metodami go reklamować, jak ogarnąć obsługę do takiego stopnia, aby móc podróżować czy robić to, na co mamy ochotę, a pracę ograniczyć do sporadycznego sprawdzania maili. Całość jest podzielona na 4 części – Definicja, Eliminacja, Automatyzacja, Liberalizacja, które łącznie tworzą spójną całość – DEAL.


Moim zdaniem

Osobiście obecnie mam to wszystko mocno utrudnione aby zastosować wszystkie porady z książki. Głównie ze względu na to, że etatowo pracuję w gastronomii, a przykłady i opisy w dużej mierze odnoszą się do pracy w biurze, pracy korporacyjnej.

Jak w przypadku niemalże każdej książki biorę dla siebie trochę. Nie wszystko, bo albo coś jest nie dla mnie pod kątem osobowości, umiejętności albo przez inny rodzaj pracy jaki obecnie wykonuję. Jeśli chodzi o kwestie pracy zdalnej, no w gastronomii jeśli stoję za barem, robię kawy to nieszczególnie jestem w stanie robić to zdalnie czy outsource’ować te zadania. Jednak w kwestii tworzenia infoproduktów – obecnie są takie możliwości, systemy, że tworząc produkty, tj. ebooki, kursy itp. jestem w stanie go stworzyć, a obsługę za jakąś niewielką prowizję zlecić komuś czy wykorzystać gotowe systemy.


Podsumowanie

Dla kogo jest ta książka? Podobnie jak twierdzi autor – dla osób, które chcą się uwolnić od pracy etatowej. Jednak stosowanie tego systemu 1:1 w wielu kwestiach jest niemożliwe. Powodem może być tak jak w moim przypadku – branża, w której nie do końca da się to zastosować. Ale powodem może być też to, że nie każda z firm, nie każdy system omawiany jako przykład czy przydatne narzędzie podawane przez autora, ma swój odpowiednik w Polsce czy funkcjonuje globalnie. Wiele z nich tak, ale nie wszystkie.

Nie jest to też książka dla osób, które chcą w miesiąc czy dwa zmienić pracę etatową na zdalne zarządzanie etatem czy firmą. Poza skrajnymi przypadkami, taka zmiana wymaga czasu, także jeśli liczysz na szybkie efekty, efekty, które „gwarantują” internetowi specjaliści, no nie łudź się, że to się sprawdzi. 😉

Jednak jak niemalże każdą książkę, osobiście polecam po nią sięgnąć, przeczytać. Choćby po to


Dodatki

Link do kupna książki 4-godzinny tydzień pracy

Opinie i opis książki na LubimyCzytac.pl

 


Jeśli ta recenzja Ci się podobała, Polub fanpage BrainDesign
i dołącz do społeczności na Facebooku aby być na bieżąco
z nowymi wpisami oraz cotygodniowymi listami wydarzeń!

Wczytaj więcej

Zaciekawił Cię wpis? Masz jakieś uwagi? Napisz o tym!

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Sprawdź także

Canon RF 35mm f/1.8 – Recenzja obiektywu

Niedługo po zakupie Canona RP postanowiłem dokupić do niego jeszcze jeden obiektyw –…