jak-targetowac-reklamy

Reklamujesz się na Facebooku, Instagramie, gdzieś tam w internetach, zbierasz dużo wyświetleń, ale sprzedaż znikoma? Być może źle targetujesz swoje reklamy!

Czy przeglądając internet zdarza Ci się natknąć na reklamy, które kompletnie odbiegają od Twoich zainteresowań? No jasne, że tak. Oczywiście reklamy tworzone przez automaty dopasowują treść do potrzeb i zainteresowań często bez żadnej ingerencji. Po prostu puszczasz reklamę, dajesz znać fejsbukowi czy googlowi czym jest oferowany przez Ciebie produkt, a sprytne algorytmy pokazują go osobom, które np. szukały czegoś na ten temat, pisały o podobnych produktach na messegnegrze czy rozmawiały przez telefon.





No cóż, uprawnienia jakie dajemy aplikacjom do mikrofonu, lokalizacji itp. niekoniecznie są wykorzystywane tylko do używania ich na Stories czy do oznaczania miejsc na zdjęciach. 😉

Jednak często gęsto kiedy to Ty wystawiasz reklamę, w której zależy Ci na sprzedaniu jakiegoś produktu, do tej sprzedaży często nie dochodzi albo sprzedaż jest niewielka. Powody mogą być różne. Może ogłaszasz się w złym miejscu, w złym serwisie, może obrazek w reklamie nie zachęca do kliknięcia, może tytuł. Być może też omyłkowo lub nieświadomie ustawiłeś reklamę niekoniecznie do osób, które decydują o zakupach.

Tak, specjalnie piszę tutaj z perspektywy odbiorcy, a nie reklamodawcy, ponieważ chcąc odpowiednio targetować reklamy, musisz wejść w buty klienta, myśleć o potrzebach osoby, która kupuje produkt.

 

Klient kupujący to nie zawsze odbiorca reklamy

Nie ma co ukrywać, często po zobaczeniu reklamy jednak klikamy jeśli nas interesuje dany temat, produkt. Czasem kupujemy, czasem nie, czasem szukamy w internecie czy nie ma gdzieś tego taniej.

Jednak często gęsto jest tak, że jak widzimy reklamę to bez zatrzymywania się pomijamy ją przesuwając stronę dalej i dalej. Dlaczego tak jest? Po prostu reklama nie jest kierowana do nas. Nie jest interesująca, nie przykuwa uwagi, tematyka jest po prostu nie dla nas.

Jasne, ważne jest aby obrazek przyciągał uwagę, temat, nagłówek był chwytliwy, ale jeśli książki fantasy targetujesz do kogoś, kto w życiu nie przeczytał żadnej książki, a w tv ogląda głównie romanse lub komedie, no cóż… Nie mówię, że sprzedanie książki fantasy takiej osobie jest niemożliwe, ale na pewno jest trudniejsze niż dla osoby, która fantastyką jest zafascynowana. 😉

 

Wejdź w buty klienta

Powiedzieliśmy sobie do kogo targetować książki fantasy. No jasne, do osób, które są zainteresowane fantastyką. Nie, Twój target to nie „wszyscy w każdej grupie wiekowej” – nie bądź Januszem…

Jednak pytanie czy taka książka jest kierowana do młodszego grona czy do starszego? Jeśli do młodszego to musisz też pomyśleć o tym, że jeśli targetujesz książkę do 15 latka i tą reklamą go zafascynujesz to pomyśl – czy aby na pewno On kupi tą książkę? A może kupi ją mu mama lub tata, bo 15 latek nie ma kasy? 😉

Najczęstszy przykład złego targetowania można zobaczyć w branży produktów dla dzieci. No bo jak produkty dla dzieci to targetujemy dla dzieci. Nooo gówno prawda… Zastanówmy się, czy 2-3 letnie dziecko, dla którego masz produkty, kupi je od Ciebie? A może kupi mu ten produkt mama?

Idąc dalej tym tropem, nie sprzedasz produktu dla 3 letniego dzieciaka jeśli zabawkę opiszesz jako dająca dużo zabawy, że samochodzik osiąga prędkość taką i taką. No Way. Dla matki małego dziecka co się liczy? Aby to dziecko było bezpieczne! Zatem używaj haseł, które tą potrzebę bezpieczeństwa wspomogą. Duże części zabawki, których dziecko nie połknie, przezroczyste okrycie przeciwdeszczowe, dzięki któremu dziecko nie zmoknie…

Było o dzieciach to może w drugą stronę.

Czy mając produkty dla osób starszych, reklamowanie ich w internecie ma sens? No tak średnio bym powiedział… W telewizji? Lepiej, ale w godzinach emisji ulubionych seriali ceny są kurewsko wysokie. A czy takie osoby starsze, no czy zdarza im się poczytać gazetę? Np. jakiś tygodnik katolicki kupiony w kościele? Tak, takie tygodniki katolickie, często też dzienniki powszechnie dostępne to świetne miejsca na reklamę produktów dla osób starszych! Tylko pamiętaj o odpowiednim sformułowaniu haseł. Co jest często gęsto najważniejsze dla starszych osób? No jasne, że Zdrowie! Zatem do zdrowia się odnoś, a będzie Ci znacznie łatwiej!

 

Przykłady jak powyższe można mnożyć i dzielić na różne sposoby. Jednak powyższe przykłady to najczęstsze, powiedzmy błędy w targetowaniu do odpowiedniej grupy docelowej. Jeśli masz jakiś produkt, który uważasz, że kiepsko się sprzedaje mimo reklamy, daj znać o nim w komentarzu pod wpisem, a pomogę Ci doprecyzować miejsce czy grupę docelową! Wiadomo, nie każdy sprzedaje zabawki dla dzieci. 😉


Jeśli ten wpis Ci się podobał, Polub fanpage BrainDesign
i dołącz do społeczności na Facebooku aby być na bieżąco
z nowymi wpisami oraz cotygodniowymi listami wydarzeń!

Wczytaj więcej

Zaciekawił Cię wpis? Masz jakieś uwagi? Napisz o tym!

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Sprawdź także

Social Media Detox – Uwolnij się!

Uważasz, że spędzasz na Facebooku, Instagramie, TikToku czy innych mediach społecznościowy…