instagram-zaangazowanie-18-sposobow

Pisałem kiedyś na blogu o tym kiedy publikować zdjęcia na Instagramie. Jednak samo publikowanie o odpowiedniej porze nie zawsze jest tą najważniejszą kwestią.


O tym jak sprawdzić w jakich godzinach u Was najlepiej publikować zdjęcia pisałem we wpisie Instagram – Kiedy najlepiej dodawać zdjęcia?, dlatego jeśli jeszcze go nie czytaliście, odsyłam do lektury. W dzisiejszym wpisie postanowiłem pójść o krok dalej i pozostając w tematyce Instagrama postanowiłem podzielić się krokami, sposobami na to jak budować zaangażowanie na Instagramie, a co za tym idzie – zwiększać liczbę obserwujących, czy jak kto woli folołersów.





Część z poniższych sposobów gdzieś zasłyszana, część sprawdzona u siebie, jednak w każdym sposobie jest jakieś ziarno prawdy, ponieważ może u Ciebie coś nie zadziała, ale w innej branży sprawdzi się idealnie. Testuj, eksperymentuj, baw się.


1. Publikuj posty codziennie

Niezależnie czy to pojedyncze zdjęcie, album, film – dodawaj cokolwiek każdego dnia. Regularność to podstawowy element zaangażowania.


2. Publikuj gdy Twoi obserwatorzy są aktywni

Możesz sobie ustalić, że publikujesz codziennie np. około 17 jakieś zdjęcie i przyzwyczajasz swoich odbiorców do zaglądania w tych godzinach na Instagrama. Z mojej perspektywy jest to ok w przypadku większych profili – na początku dodawaj w różnych godzinach, a od 100 obserwatorów publikuj w tych godzinach kiedy jest ich najwięcej aktywnych. Więcej na ten temat we wpisie Instagram – Kiedy najlepiej dodawać zdjęcia?.


3. Wchodź z innymi w interakcje

Odpowiadaj na komentarze, jeśli je odczytasz – kliknij serduszko <3 niech inni wiedzą, że to widziałeś, odpowiadaj na wiadomości. Zwykle nie zajmuje to wiele czasu jeśli nie masz ich dziesiątek czy setek. A jeśli tak to ustal sobie godzinę np. na odpisywanie na maile i odpowiadanie na wiadomości na Instagramie.


4. Twój hashtag

Masz jakąś markę, masz jakieś produkty, usługi – stwórz swój hashtag, poinformuj o nim innych i obserwuj jego użycie. Prosty sposób na promocję Twojej marki, ponieważ gdy ktoś będzie np. nosił Twoją koszulkę opisze ją hashtagiem. O tym jak stworzyć swój hashtag pisałem we wpisie Mój własny hashtag, czyli hashtag hashtagowi nierówny.


5. Obserwuj popularne hashtagi

Aby być na czasie z tym co się dzieje na świecie czytasz wiadomości, oglądasz telewizję. Aby być na czasie z tym co się dzieje na Instagramie – obserwujesz popularne hashtagi. Idąc za trendami możesz też z nich korzystać i promować się czy swoją markę.


6. Publikuj filmy

Instagram to tylko zdjęcia? W żadnym wypadku! Wrzucaj różne rodzaje postów – jeśli wrzucasz głównie zdjęcia, wrzuć od czasu do czasu jakiś film, jakiś making of, jakieś zaproszenie i obserwuj reakcje, zaangażowanie. Nie od dziś wiadomo, że Facebook, Instagram bardziej promują filmy niż zdjęcia.


7. Komentuj u innych

Nie musisz rozpisywać się jak super zdjęcie ktoś wrzucił, jak idealne dopasowanie stroju, jak świetne kolory w tym krajobrazie… Wystarczy proste pochwalenie kogoś za dobre zdjęcie, ewentualnie zapytaj jak uzyskać takie kolory, gdzie kupić takie buty itp. Oczywiście możesz też nawiązać dyskusję, że się z czymś nie zgadzasz, ale nie w stylu „chu… zdjęcie” tylko napisz czemu Ci się coś nie podoba.


8.Organizuj konkursy

Teoretycznie żeby organizować konkursy potrzebne jest zaplecze, regulamin… Chyba, że zwycięzca konkursu otrzyma nagrodę w postaci reposta, czyli opublikowania zdjęcia zwycięzcy na profilu organizatora konkursu – win-win.


9. Podepnij Instagrama do innych Social Mediów

Dodając post na Instagrama możesz go udostępnić np. na Facebooku, Tumblr, to tak z automatu. Ale nic nie stoi na przeszkodzie aby to samo zdjęcie dodać na Pinteresta i je podlinkować do Instagrama. Możesz wrzucić sklejkę ze zdjęć w postaci video i wrzucić je na YouTube’a, a w opisie dać link do albumu na Instagramie. Możliwości jest wiele – korzystaj!


10. Analizuj, sprawdzaj

Mając konto firmowe / konto twórcy masz dostęp do statystyk profilu, zdjęć. Sprawdzaj zatem które posty najbardziej angażują, które mają największe zasięgi, analizuj dlaczego tak się dzieje, skąd to wszystko i eksperymentuj z tym przy innych zdjęciach.


11. Specjalne promocje

Osiągnąłeś próg 100, 500, 1000, 10 000 obserwujących? To idealna okazja na promocję! Wrzuć jakieś krótkie InstaStory z podziękowaniem, a w ramach wdzięczności podziel się jakąś promocją, ebookiem etc.


12. Udostępniaj zdjęcia innych z Twoim produktem

Staraj się o takie zdjęcia jak najczęściej. Jest to jednocześnie trochę nawiązanie do tego, o czym było wyżej, czyli konkursów na repost, czy o hashtagach, bo jeśli ktoś wrzucił zdjęcie z Twoim hashtagiem trzymając w ręku Twoją książkę, kubek etc, podziękuj mu za to wrzucając to zdjęcie choćby do InstaStory.


13. Promuj tylko najbardziej wartościowe oferty

Nie rób ze swojego Instagrama tablicy reklamowej. Jeśli to Twój osobisty profil, bardziej lifestyle’owy, wrzucaj lifestyle’owe treści, a coś promocyjnego, reklamowego raz na 15-30 postów. Nikt nie lubi reklam, tym bardziej tak perfidnych jak często reklamowane są kosmetyki przez influencerki, że każde zdjęcie każdego dnia z czymś innym. Prawie jak akwizytorzy i mlm – dzisiaj garnki, jutro kołdry, pojutrze perfumy… Nie rób tego, wrzucaj zdjęcia tego co się u Ciebie dzieje, wrzucaj jakieś ładne widoki, a na reklamę zostaw Bio i posty raz na jakiś czas.


14. Używaj emoji

Mimo tego, że istnieją jakby od zawsze to nie wszyscy z nich korzystają, a przecież obrazek w opisie tak skutecznie przyciąga uwagę, że aż chce się ten opis doczytać do końca. Ale dla jasności – nie spamuj emoji, używaj max kilku w jednym opisie, a nie co drugie słowo.


15. Popularne hashtagi w Twojej niszy

Nieco nawiązanie do tego co było wyżej, czyli obserwowanie popularnych hashtagów. Natomiast wcześniej chodziło o globalne trendy – ważne są też kwestie nawiązujące do Twojej branży, niszy. Jeśli robisz zdjęcia z drona, obserwuj hashtagi dotyczące zdjęć z drona, nie hashtagi dotyczące foodpornu. Obserwuj to co się dzieje, obserwuj trendy, ale obserwuj swoją branżę.


16. Dodawaj opisy i mów ludziom co mają robić

Wydaje się głupie? Jako ludzka rasa po prostu jesteśmy też trochę głupi i mimo wszystko większość z nas lubi jak mówi im się co mają robić, jaki następny krok itp. Jeśli zatem napiszesz pod zdjęciem „przesuń w lewo aby zobaczyć zdjęcie przed retuszem”, zainteresowane osoby to zrobią. Jeśli dodasz opis i zadasz pytanie nawiązujące do zdjęcia i opisu, zainteresowane osoby w komentarzu odpowiedzą na to pytanie.


17. Obserwuj miejsca, wydarzenia

Jeśli jesteś w jakimś mieście, obserwuj co się w tym mieście dzieje. Jedziesz na wakacje, więc dodaj do obserwowanych daną lokalizację, dzięki czemu dowiesz się co tam jest popularne, z jakich ewentualnie hashtagów korzystają osoby tam będące. Jesteś na konferencji, wyjeździe, imprezie? Zwykle mają one swoje unikalne hashtagi – używaj ich, obserwuj i nawiązuj relacje z innymi.


18. Twoje Bio

Umieść tam tylko ważne informacje, np. imię, nazwisko, pseudonim, możesz napisać jakie zdjęcia robisz, np. architektura, portrety itp. Link do portfolio czy strony dodaj w miejscu na to przeznaczonym aby dało się w to kliknąć. Nie pisz w bio za wiele, tylko najważniejsze informacje, bo jak dodasz za dużo pojawi się opcja „See more…”, a w to już trzeba kliknąć – pod kątem użyteczności jest to już dla odbiorcy utrudnienie, bo musi podjąć decyzję o rozwinięciu, czy chce czytać dalej itp. Może to się wydawać banalne i śmieszne, ale takie są realia UX, czyli User eXperience.
Też jeśli w bio dodajesz wyróżnione InstaStory pamiętaj o stworzeniu dla nich spójnych okładek i tytułów, a nie że do każdej wyróżnionej relacji podpis „Wyróżnione”, a okładka to zdjęcia ze środka. Możesz napisać np. Krajobrazy i na okładce ikonę gór czy wschodu słońca, możesz napisać Architektura, a na okładkę ikona budynku, zamku etc.
Spójne, proste i czytelne Bio jest przyjaźniejsze dla odbiorcy.


 

W kontekście budowania zaangażowania na Instagramie z mojej strony to na dziś tyle. Jeśli macie jakieś swoje sprawdzone sposoby, śmiało podzielcie się nimi w komentarzach. Jeśli macie jakieś uwagi, coś z powyższych sposobów u Was działa, nie działa, piszcie, sprawdzimy, omówimy na Twoim przykładzie. 🙂

 

 


Jeśli ten wpis Ci się podobał, Polub fanpage BrainDesign
i dołącz do społeczności na Facebooku aby być na bieżąco
z nowymi wpisami oraz cotygodniowymi listami wydarzeń!

Wczytaj więcej

Zaciekawił Cię wpis? Masz jakieś uwagi? Napisz o tym!

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Sprawdź także

Social Media Detox – Uwolnij się!

Uważasz, że spędzasz na Facebooku, Instagramie, TikToku czy innych mediach społecznościowy…