biznes-w-czasie-kryzysu

W obecnym czasie przedsiębiorcy zmagają się z ogromnym problemem, jakim jest Korona wirus, a co za tym idzie kryzysem w firmie.

Straty w firmie, klienci nie płacą na czas, a do tego pandemia wirusa? W tym wpisie przygotowałem dla Ciebie kilka porad co możesz zrobić w swojej branży, aby utrzymać cashflow. Oczywiście nie jestem w stanie spamiętać i opisać tu wszystkich branż. 😉 Jeśli jednak Twojej branży nie ma poniżej, daj znać w komentarzu, a w miarę możliwości postaram się pomóc! 🙂 Nie przedłużając, lecimy z tematem.





Zapobiegać, a nie leczyć…

Gdy już kryzys się pojawia, wielu przedsiębiorców ma nagle pełne gacie, bo jak to, jak utrzymają firmę, jak opłacą pracowników. Są to z reguły niemałe koszta, a więc obawa o to co będzie jest tu normalna i zrozumiała. Jednak kłania się tutaj podstawowa zasada zarządzania budżetem, finansami, czyli oszczędzanie. Otóż rozsądny przedsiębiorca część zysku przeznacza na firmę, pracowników, część dla siebie itd, ale część też odkłada na specjalną okazję  na specjalnym koncie „Budżet kryzysowy” bądź budżet zarządzania kryzysowego. Idąc tropem metody z książki T.Harv Ekera „Bogaty albo biedny. Po prostu różni mentalnie”, czyli oszczędzania w słoikach, np. 10% co miesiąc odkładasz na konto. Czy to będzie konto oszczędnościowe, lokata czy coś innego, wybór zależy od Ciebie, Twoich możliwości. Jednakże ważną kwestią jest prosty i szybki dostęp do tych pieniędzy. W przypadku kryzysu nikt nie będzie czekał kilku miesięcy, bo akurat lokata się kończy. 😉

Jeśli na tym koncie uzbierało się już sporo, staraj się pomnażać część tej kwoty poprzez właśnie lokaty, inwestycje, ale nigdy nie wykorzystuj do tego 100% budżetu kryzysowego. Od jakiej kwoty można myśleć o pomnażaniu budżetu? Nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ nie znam Twojego biznesu. To musisz wyliczyć sam – policz ile potrzebujesz miesięcznie na utrzymanie lokalu, opłaty, kredyty, pracowników. Generalnie policz swoje miesięczne koszty związane z firmą. Masz? Super! To teraz pomnóż to przynajmniej x3, x6. Dajmy na to utrzymanie miesięczne firmy kosztuje Cię 10 000zł miesięcznie, to mając 30 000 – 60 000zł, nadwyżki z tych kwot możesz spokojnie reinwestować i pomnażać. Masz 100 000zł – zainwestuj 40 000zł, a co do reszty, po prostu trzymaj i czekaj aż nadejdzie moment na ich wydanie. Życzę Ci aby taki moment nie nadszedł.


Każda branża jest inna…

Dlatego też nie ma jednej, uniwersalnej metody na to co robić, gdy taki kryzys nadejdzie. Jednak w dobie internetu bardzo wiele zawodów może oferować swoje usługi pracując zdalnie.

Generalnie najgorzej obecnie ma obecnie gastronomia i o ile firmy, które mogą sprzedawać na wynos, mające produkty własne i sprzedające je przez internet, firmy cateringowe będą miały łatwiej, a część przeżyje oblężenie, tak restauracje, kawiarnie, które takich możliwości klientom nie oferują, będą miały zdecydowanie gorzej. Zatem sugestia dla gastronomii – zaprzyjaźnienie się z dostawcami, tj. Uber Eats, Pyszne, Glodny itp, ścisła dezynfekcja i oferowanie produktów na wynos, a dla działów IT i marketingu – jak najszybsze postawienie sklepów internetowych, zbudowanie oferty i sprzedaż wysyłkowa produktów własnych.

Wszelkie gabinety i poradnie mają okazję się teraz wybić. I nie mówię tu o kardiologach, dentystach itp. Psycholodzy, terapeuci, podolodzy, fizjoterapeuci – to dla Was okazja, a zarazem egzamin. Czy go zdacie, zależy to od Was. Oferowanie konsultacji przez internet, nauka jak ćwiczyć w domu.

Jeśli prowadzisz firmę, w której praca zdalna nie jest problemem to jednak w czasie obecnego natłoku informacji samopoczucie, motywacja pracowników może nieco zmaleć. W związku z tym, jeśli zdecydujesz się wysłać pracowników na home office, pomyśl też o podwyżkach, specjalnych premiach, bonusach, nagrodach za sukcesy czy wyniki.

Wiele szkół też sporo traci, głównie tych niepublicznych. Jeśli taką szkołę prowadzisz bądź w niej pracujesz, zadbaj o solidne nauczanie online. Stwórz system e-learningowy lub skorzystaj z istniejącego w Twojej uczelni i faktycznie zaangażuj się w proces nauczania. Zadawaj prace domowe, wyślij rodzicom materiały, które pomogą im w nauczaniu domowym.

Szkoły tańca, trenerzy personalni, instruktorzy, mogłoby się wydawać, że to ciężki kawał chleba… No cóż, tu aż się prosi aby stworzyć zajęcia online. Karnety na zajęcia online np. za 40-50% ceny normalnego karnetu, w przypadku szkół tańca – zajęcia indywidualne, w parach, grafik zajęć, telefon, internet i tańczymy! Trenerzy, instruktorzy – umawianie się na zajęcia, konsultacje, zwykle indywidualne, informowanie kiedy masz wolne godziny aby ktoś mógł się zapisać, vouchery na x treningów czy konsultacji na długi czas przydatności.

Wynajem apartamentów na krótki termin może nie wydawać się w czasie kryzysu zachęcające. Jednak możesz oferować vouchery z długą datą ważności w promocyjnej cenie. Możesz również nieco zmodyfikować ofertę i oferować 14 dniowe pobyty (w sam raz na przeczekanie, na kwarantannę), które po opiniach kilku moich znajomych – sprzedają się jak ciepłe bułeczki. Musisz jednak liczyć się wtedy z dodatkowymi kosztami, choćby na doposażenie czy sprzątanie.

W przypadku salonów fryzjerskich, kosmetycznych świetne mogą się okazać vouchery na kilka miesięcy np. na kilka wizyt. Jeśli oferujesz produkty kosmetyczne w salonie – równie dobrze możesz sprzedawać je przez internet!

Mechanik samochodowy, branże motoryzacyjne – czy mają rację bytu? Jak najbardziej! Biznes oparty na wiedzy! Jeśli prowadzisz warsztat samochodowy od wielu lat możesz nazywać siebie specjalistą w danej dziedzinie, czyż nie? Oferuj zatem konsultacje, warsztaty online ’co zrobić jak Ci w aucie stuka?' itp. Może się wydawać abstrakcyjne, ale samochodów ciągle przybywa, ciągle się psują, zatem zainteresowanie może być ogromne. Możesz napisać krótkiego ebooka na co zwracać uwagę przy kupnie używanego auta i go sprzedawać. Wiele firm motoryzacyjnych oferuje swoje produkty do samochodu – kosmetyczne, dekoracyjne itp, zatem sklep internetowy też się tu sprawdzi!

Fotografia, szczególnie reportażowa, obecnie przechodzi przez duży kryzys. Wszystkie eventy odwołane, więc i zdjęć nie ma, a jak nie ma zdjęć to nie ma dochodu. Wait a minute… Fotografia reportażowa to też fotografia ślubna, zatem co stoi na przeszkodzie aby sprzedawać pakiety na śluby np. na 1-2 lata do przodu pobierając zadatek? Reportaż to też ludzie, zatem sesje portretowe może też wchodzą w grę? Vouchery na sesję, warsztaty fotograficzne online, poradniki, ebooki, czyli podobnie jak wyżej – biznes oparty na wiedzy! Jeśli fotografujesz krajobrazy, architekturę, macro itp i robisz to dobrze – na stockach dobre zdjęcia zawsze się dobrze sprzedawały. Możesz sprzedawać zdjęcia w formie obrazów na ścianę w różnych formach – wydruk w antyramie, nadruk na folii na szafę, fototapeta, wydruk na płótnie i oprawienie w blejtram.

 


Jakich narzędzi używać online?

Dla gastronomii już napisałem wyżej, natomiast w przypadku kontaktu z innymi najskuteczniejsze będą Skype (w przypadku konsultacji 1 na 1 lub małych grup). Dla większych grup, możliwości są różne w zależności od branży. Możesz prowadzić webinary, czyli prezentacje online, np. przez ClickMeeting; możesz też zebrać zainteresowanych na Google Hangouts, a możesz też poprowadzić Live’a na Facebooku w zamkniętej grupie bądź na YouTube, do której to transmisji link będą miały zainteresowane osoby. Do e-learningu skuteczne może okazać się też stworzenie platformy dedykowanej dla Twojej uczelni, np. przy pomocy systemu Moodle. Jeśli chcesz sprzedawać produkty przez internet, możesz oczywiście skorzystać z gotowych rozwiązań – produkty na Allegro, sklep na Facebooku itp. Możesz też stworzyć na swojej stronie, swój sklep internetowy. Przydadzą się do tego rozwiązania tj. Prestashop czy WooCommerce.


 

Zatem niezależnie od branży, nawet w czasach kryzysu jesteś w stanie coś zdziałać, aby utrzymać cashflow, zapewne na niższym, ale nadal na jakimś poziomie! I tak jak wspominałem na początku – jeśli Twojej branży nie ma we wpisie, napisz komentarz poniżej i opisz czym się zajmujesz, co oferujesz, a postaram się podrzucić Ci kilka propozycji! 🙂

 


Jeśli ten wpis Ci się podobał, Polub fanpage BrainDesign
i dołącz do społeczności na Facebooku aby być na bieżąco
z nowymi wpisami oraz cotygodniowymi listami wydarzeń!

Wczytaj więcej

Zaciekawił Cię wpis? Masz jakieś uwagi? Napisz o tym!

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Sprawdź także

Social Media Detox – Uwolnij się!

Uważasz, że spędzasz na Facebooku, Instagramie, TikToku czy innych mediach społecznościowy…