precyzowanie Celu

Czy należysz do osób, które zapisują gdzieś swoje marzenia, a później zastanawiają dlaczego się nie spełniają?

Jeśli jesteś jedną z takich osób, nie martw się – nie jesteś jedyną osobą, której to dolega. Wynika to głównie z tego, że jest to tylko marzenie, a jak to powiedział kiedyś Napoleon Hill – „Cel to marzenie z datą realizacji”. W skrócie dokładnie o to chodzi, aby określić datę realizacji danego celu, marzenia – tylko dzięki tej, pozornie niewielkiej rzeczy, znacznie zbliżymy się do zrealizowania celu.

Dlaczego się tak dzieje? Mając datę końcową, czy jak niektórzy wolą – deadline, z reguły podejmujemy większe wysiłki aby w tym terminie daną rzecz zrobić, osiągnąć. Przykładowo pracując nad jakimś projektem i mając konkretną datę końcową, np. piątek za tydzień o 11:00 to jedne osoby zrobią to na kilka dni przed ‚dedlajnem’, a inne na kilka godzin lub minut przed końcem – ale zrobią. Podobnie jest z celami.

Bądź SMART

I nie chodzi tu o bycie jak SMARTfon. 😉
Chodzi o sprecyzowanie swojego celu, marzenia w oparciu o kilka wytycznych, mianowicie:

  • Simple (prosty) – jasny i zrozumiały cel, przede wszystkim dla Ciebie;
  • Measurable (mierzalny) – jeden z ważniejszych elementów SMARTa, ponieważ jeśli celem będzie 100 pompek w miesiąc to znacznie łatwiej będzie nam zmierzyć postęp niż przy celu „zrobię tyle pompek ile dam radę w miesiąc”;
  • Achievable (osiągalny) – kolejny dość prosty element, ale wiele osób o tym zapomina, cel musi być możliwy do zrealizowania (nasuwa mi się tu fragment ze standupu, kiedy to występujący opowiadał o coachingu grupowym, na którym uczestnicy mieli napisać cel w oparciu o SMART – jeden z nich napisał „chciałbym porozmawiać z moim tatą, a On nie żyje”);
  • Relevant (ważny) – no tutaj kwestia jest taka, że faktycznie musi Ci zależeć na osiągnięciu tego celu, musi być to dla Ciebie coś ważnego… ale w sumie skoro coś jest Twoim marzeniem, to czy nie jest to ważne? 😉 ;
  • Time related (osadzony w czasie) – czyli po prostu ze wspomnianym wcześniej ‚dedlajnem’, jest to prawdopodobnie najważniejszy element całego SMARTa.

Bądź SMARTER

Często SMART jest rozwijany o dodatkowe dwie litery – ER, dzięki czemu wychodzi SMARTER. Pozostałe dwie litery oznaczają kolejno:

  • Exciting (ekscytujący) – w pewnym sensie nawiązanie do Relevant. Generalnie cel musi Cię jarać, jeśli na samą myśl nie czujesz podniecenia na widok osiągniętego celu lub strachu na myśl o drodze, to nie jest to cel;
  • Recorded (zapisany) – również ważny element całej koncepcji SMARTer, ponieważ dzięki zapisaniu celu sprawia, że może i wyrzucamy go z głowy na papier, ale zostaje on w naszej pamięci mięśniowej, poza tym to co zapisane – to jest, a to co nie zapisane – nie istnieje.

 

Poza samymi celami warto też zadbać o Cele wspierające, które pomogą nam w sytuacji, gdy z różnych przyczyn nie damy rady osiągnąć naszego głównego celu. Więcej o nich możesz przeczytać w jednym z wpisów na blogu – Cele Wspierające – Pomóż swoim celom się zrealizować.

Moim zdaniem, czysto subiektywnie najważniejsze elementy całej koncepcji SMART/er to mierzalność celu, ponieważ dzięki niej możemy podzielić cel na etapie planowania na równe odcinki czasu, np. miesiące, tygodnie; określenie w czasie, ponieważ jak pisałem we wstępie – mając deadline nasza mobilizacja wzrasta; trzecim i ostatnim (wg mnie) z najważniejszych elementów jest zapisanie celu, ponieważ jak to wyjaśniłem powyżej – przenosimy coś z głowy na papier, a jednocześnie do pamięci mięśniowej, dzięki czemu mamy widzialną i czytelną wizję naszego celu oraz mamy cel dalej w sobie.



 

To co robi teraz jest lepsze od tego co robił pół roku temu, ale co będzie robił za pół roku będzie jeszcze lepsze niż to, co robi teraz – w każdej dziedzinie, którą się zajmuje, ponieważ jak twierdzi, jak się nie rozwija to się zwija. Uważa, że na wszystkim jesteśmy w stanie zarabiać, cokolwiek przychodzi nam do głowy, cokolwiek lubimy robić, jesteśmy w stanie mieć z tego zysk.

Artysta, autor bloga, projektant, grafik komputerowy, barista. Na codzień mieszka we Wrocławiu, prowadzi bloga BrainDesign, robi to co lubi i ma z tego frajdę. Fan pozytywnego myślenia, standupu, rozwoju osobistego oraz dobrej kawy. W wolnych chwilach łapie chwile na zdjęciach, czyta ciekawe książki, bawi się w Social Mediach, a także przegląda YouTube’a podziwiając występy sztuki Flair czy inspirujące wystąpienia z TED/TEDx’owych konferencji.

Wczytaj więcej

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprawdź także

Coaching na wesoło, czyli suchary coachingowe

Coaching to od dłuższego czasu popularny temat. Jest o tyle popularny, że osoby pracujące …