porzadek-w-mieszkaniu-super-produktywnosc

Dzisiaj porozmawiamy o tym, czy aby na pewno utrzymujesz porządek w swoim domu, mieszkaniu, pokoju.

No dobra, bez przesady, nie będę od Ciebie wymagał wstania z łóżka czy sprzed komputera i biegania z mopem czy odkurzaczem. 😉 Niezupełnie o to tutaj chodzi.
Otóż nie wiem czy wiesz, ale czyste, uporządkowane, posprzątane otoczenie znacząco wpływa na naszą produktywność i to czy chce się nam pracować czy raczej leżeć odwłokiem do góry. Na to też wpływa oczywiście przestrzeń, miejsce – też nie bez powodu siedząc w kawiarni z laptopem pracuje nam się wydajniej niż siedząc w domu.

Idąc dalej tropem uporządkowanej przestrzeni, chciałbym Cię dzisiaj zachęcić do drobnych porządków, na początek może to być w jednym pokoju. Najlepiej w tym, w którym najczęściej przebywasz. Będzie Ci trochę łatwiej jeśli wynajmujesz jeden pokój w mieszkaniu ze współlokatorami, wtedy tylko wydzielasz przestrzeń i efekty rosną. 🙂
Ale po kolei…


Planowanie przestrzeni

braindesign-room-plan

W tym wypadku będzie to planowanie przestrzeni w pokoju. Ale podobnie to wygląda w przypadku domu, mieszkania – po prostu w każdym pomieszczeniu powtarzasz te kroki. Zatem musisz zrobić plan pokoju, ale bez obaw, nie musi to być dokładny plan z dokładnymi wymiarami, grubością ścian i wielkością szafy – orientacyjnie. Chyba, że jak ja musisz mieć wszystko dokładnie zrobione wtedy śmiało. 😉

Proponuję Ci od naszkicowania kształtu pokoju, czyli zwykle prostokąta i na nim rozrysowanie wszystkich elementów jakie masz na wyposażeniu. Jeśli chcesz to zrobić dokładniej i móc w prosty sposób to zmieniać, możesz też wyciąć małe prostokąty z papieru, które będą szafą, łóżkiem, biurkiem itp. Jest to trochę bardziej wymagająca wersja, ale też trochę łatwiejsza, bo nie musicie co chwila zmazywać naszkicowanego prostokątu, bo jednak stwierdziliście, że łóżko będzie z drugiej strony pokoju, a szafa w drugim kącie. 😉

Na etapie planowania warto też zastanowić się jakie przestrzenie chcesz w swoim pokoju mieć. Przykładowo przestrzeń do pracy, relaksu, snu. Warto też aby miejsce np. do czytania książek czy zwyczajnego odpoczynku nie było łóżkiem, w którym śpisz czy ucinasz sobie drzemkę. Powód tego jest taki, że Twój mózg kojarzy w jaki sposób korzystasz z danego miejsca i kładąc się z książką w łóżku często szybciej zaśniesz niż skończysz rozdział. Dlatego też warto do czytania zainwestować w jakiś wygodny fotel, albo… siedzieć na końcu łóżka – proste, ale działa. 😉

Gdy już zaplanujesz jakie przestrzenie mają się znajdować w pokoju warto przemyśleć co w danej przestrzeni ma się znajdować. Im dokładniej tym lepiej. Przykładowo w przestrzeni do pracy warto aby były rzeczy, narzędzia, z których zwykle korzystasz w pracy. Przykładowo pracując przy biurku, na komputerze może to być właśnie laptop, mysz, podkładka, słuchawki, notes, długopis, plastikowe półki na dokumenty. W przestrzeni do relaksu, czytania książek, fotel, podnóżek, stolik kawowy. W przestrzeni do snu – łóżko, pościel, stolik kawowy.
Pamiętaj, im dokładniej określisz sobie czego potrzebujesz w danej przestrzeni będzie Ci łatwiej czy to pracować czy sprzątać, bo zawsze będziesz wiedzieć co w danym miejscu ma być, a czego się pozbyć.


 

Akcja „Karton”

braindesign-carton

Nie wiedziałem jak to nazwać, więc myślę, że „Akcja Karton” pasuje tu w sam raz. 😉
O co chodzi? Jak w nazwie, warto zaopatrzyć się w jakiś karton. Duży. Najlepiej kilka. Przydadzą się na wszelkie niepotrzebne rzeczy z określonych wyżej przestrzeni.

Idąc tropem metodologii Getting Things Done (GTD) i pochodnych, można te kartony nazwać swego rodzaju Inboxem, do których najpierw gromadzimy, a później zajmiemy się segregacją, porządkowaniem.

Zatem zorganizuj sobie jakieś kartony, skrzynki na wszystko co pozostało Ci w pokoju. Dobra, prawie wszystko – jeśli masz regał z 200 książkami to zapewne jest to regał na te książki, więc niech tam zostaną. Jeśli natomiast masz na jakiś półkach, w szafie walające się rzeczy wszelkiego rodzaju, wrzuć je do pudła. Śmiało.


 

Akcja „Segregacja”

braindesign-segregation

Teraz pora prawdopodobnie na najżmudniejszy etap, czyli segregowanie tego wszystkiego, co znajduje się w kartonach.

Osobiście polecam przy każdej rzeczy zastanowić się, czy aby na pewno jej nie wyrzucić albo sprzedać. Możesz to zrobić w bardzo prosty sposób – zastanów się czy korzystałeś z tego w ostatnim miesiącu czy w ostatnich kilku miesiącach. Jeśli nie, wrzuć je do osobnego kartonu, opisz datą, np. na za 6 czy 12 miesięcy. Jeśli przez ten czas nie wykorzystasz nic ze znajdujących się tam rzeczy, możesz śmiało się ich pozbyć. Okej, jeśli są to jakieś narzędzia, klucze, śrubokręty to to raczej powinieneś zostawić – to się przydaje w najmniej oczekiwanych momentach, więc warto je trzymać w jakimś specjalnym miejscu, ale jakieś gadżety, kable, pudełka, których od roku nie używałeś, serio uważasz, że jeszcze się to przyda?

Co do pozostałych rzeczy, to jak je posegregujesz zależy już tak naprawdę od Ciebie. O ile dokumenty możesz wrzucić do teczek czy segregatorów i opisać je w jakiś konkretny sposób, typu „umowy”, „raporty miesięczne” itp. to przedmioty, które masz w mieszkaniu, czy jak w tym przypadku – pokoju, powinieneś posegregować po swojemu, aby wiedzieć gdzie co się znajduje, w pudełku z jakim podpisem, etykietą czego szukać. Równie dobrze możesz mieć osobne opisane pudełko na długopisy jak i trzymać je w małym piórniku w kartonie opisanym „rzeczy biurowe”. Wszystko zależy od tego jak Tobie będzie wygodnie się w tym wszystkim odnaleźć, wszystko zależy od tego co w swoim pokoju masz, ile tego masz.

Aby Ci to bardziej zobrazować, opiszę to na przykładzie szafy z ubraniami.
W szafie masz zwykle jakieś t-shirty, koszulki, bluzy, koszule, spodnie, krótkie spodenki, kurtki, bieliznę, czapki, krawaty. Okazuje się jednak, że masz za mało półek w szafie aby to wszystko oddzielić. W tej sytuacji część rzeczy możesz wrzucić razem na półkę czy wieszak, a nawet wrzucić do kartonu i położyć pod rzeczami na wieszakach. Koszule na wieszaki, jeśli masz serio małą szafę możesz powiesić kilka koszul na jeden wieszak, spodnie i spodenki razem, kurtki na wieszaki, koszulki wszelkiego typu mogą być na jednej półce, jeśli masz dużo grubszych bluzek to osobna półka na nie, bielizna do jednego pudełka, krawaty, muszki mogą wygodnie leżeć w jakimś pudełku, podobnie czapki – te, których używasz gdzieś pod ręką, reszta w pudełku. I prostym sposobem masz wszystko rozłożone na półkach, wieszakach i pudełkach i co ciekawe – wszystko świetnie się mieści. Jeśli nie, warto się zastanowić czy aby na pewno we wszystkich tych ubraniach chodzisz, bo coś czuję, że części z nich nie miałeś na sobie od daaawna – może warto by się ich pozbyć?

A co z rzeczami, które już leżą nieużywane od bardzo dawna?

Jest taka magiczna strona, która nazywa się Allego.pl, kojarzysz może. 😉 Jeśli czegoś od dawna nie używasz to zapewne minie jeszcze sporo czasu zanim np. założysz daną bluzkę czy zegarek, a ktoś może zrobi z tego użytek i będzie nosił na co dzień. Jeśli faktycznie coś leży u Ciebie w szafie, szafce, półce od dawna nieużywane, wystaw to na Allegro nawet na licytację od złotówki. Kupiłeś to za 150zł? Fajnie, ale tego nie używasz. Wystawiając na Kup teraz za np. 50zł zapewne będziesz musiał wystawić to kilka razy zanim się sprzeda. Wystawiając na licytację od 50zł, niewielu chętnych na używane ubrania za tą cenę na licytację się znajdzie. Wystawiając coś na licytację od złotówki, chętnych znajdzie się więcej, a nawet jeśli jedną bluzkę sprzedasz za 2zł to drugą może sprzedasz za 50zł – zawsze coś się zwróci i nie będzie bezsensownie leżeć i kurzyć się w szafie. 😉


 

Tak, te kilka prostych rzeczy zwiększy Twoją produktywność, a przede wszystkim – chęć do pracy, tym bardziej jeśli pracujesz w domu i znajdziesz, a raczej stworzysz sobie taką przestrzeń do pracy. Nie wierzysz? Sprawdź!
A swoimi efektami możesz śmiało podzielić się w komentarzu. 🙂

A może masz jakieś inne ciekawe pomysły, patenty na zwiększenie swojej produktywności? Śmiało daj znać w komentarzu! 🙂

Wczytaj więcej

2 komentarze

  1. Kama

    Luty 21, 2019 at 3:21 pm

    W końcu rzetelny artykuł o organizacji miejsca pracy! Jak dobrze ze sa osoby ktore za darmo chca dzielic sie swoja wiedza. Moglbys prowadzic szkolenia!

    Odpowiedz

    • Paweł Wierzchowski

      Luty 21, 2019 at 10:09 pm

      Cieszę się, że pomogłem i dziękuję za miłe słowa. 🙂
      A co do szkoleń, kto wie, może wkrótce. 🙂

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprawdź także

Jak ogarnąć chaos w Twojej głowie?

Zdarzają Ci się sytuacje, kiedy wiesz, że masz milion rzeczy na głowie i nie wiesz za co s…