typograficzny słownik

Mówiąc o typografii najczęściej mamy na myśli fonty, czcionki i zabawę z tekstem. Wbrew pozorom typografia to bardziej rozległa dziedzina.

Zagłębiając się w tą tematykę możemy natknąć się na takie sformułowania jak „Apertura”, „Uppercase”, „Pętla” czy „Szeryfy”. Różne osoby mają z tymi słowami różne skojarzenia, natomiast często odbiegają one od tematyki typografii. W tym wpisie chcę przedstawić Ci pierwszą część najpopularniejszych (z mało popularnych) haseł, które warto znać chcąc zagłębić się w typografię – i nie tylko. 🙂


Ampersand
Ampersand (Et)

znak pisarski będący daleko przetworzonym symbolem łacińskiego spójnika „et”, polskiego „i” – stąd potoczna polska nazwa tego znaku – „etka”.
Znak jest stosowany w językach, w których spójnik przedstawiający ten znak jest wieloliterowy, jak np. w jęz. angielskim „and” czy też niemieckim „und”. W tekstach ciągłych nie ma potrzeby jego stosowania, natomiast został rozpowszechniony tam, gdzie istotne jest zaoszczędzenie miejsca. Z czasem zaczął być stosowany jako typograficzny element zdobiący w napisach i w tym użyciu występuje czasami także w Polsce.
Źródło: Wikipedia


Apertura
Apertura

Termin typograficzny określający szczelinę między zakończeniami kresek otwartych liter (np. C, c, S, s, e). Często jest jednym z wyznaczników, za pomocą których można przypisać dany krój pisma do grupy – np. kroje humanistyczne (np. Bembo) cechuje duża apertura, kroje romantyczne (np. Bodoni) i realistyczne (np. Helvetica) mają małą aperturę, natomiast bardzo duża apertura występuje w antycznych inskrypcjach greckich i wzorowanych na nich krojach pism.

Źródło: Wikipedia


Apex (wierzchołek)
Apex (wierzchołek)

Punkt na górze litery, tj. duże A, gdzie lewa i prawa strona spotyka się na wierzchołku. Może być ostrym punktem, nieostrym lub zaokrąglonym.

 

 


 Arc of Stem (Łuk)
Arc of Stem (Łuk)

Zakrzywiony koniec, który jest przedłużeniem trzonu litery.

 

 

 


Arm (ramię)
Arm (ramię)

Ramię litery jest poziomą linią występującą w niektórych literach, która nie jest połączona na obu jej końcach z głównym trzonem litery. Górna linia dużego T i poziome ramiona liter F czy E to przykłady ramion.
Dodatkowo skośna linia w górę, jak np. przy K lub V to też ramię.

 


Ascender
Ascender

Pionowe ramię spotykane w części małych lider, które jest wyciągane w górę względem osi Y, bez zmiany wysokości całego znaku.

 

 


Ascender Line (linia wyciągnięcia)
Ascender Line (linia wyciągnięcia)

Niewidoczna linia, zaznaczająca prawidłową wysokość znaku w Foncie wraz z Ascenderem.

 

 

 


Ascent Line (linia wyniesienia)
Ascent Line (linia wyniesienia)

Niewidoczna linia określająca najdłuższą odległość pomiędzy linią podstawy a górą pojedynczego znaku.

 

 

 


Axis (oś)
Axis (oś)

Niewidoczna linia wykreślana zwykle od góry do dołu przecinając literę po najcieńszych liniach tworząc dwa równe kawałki.

 

 


Ball Terminal
Ball Terminal

Designerski wymysł w Fontach lub pojedynczych znakach, gdzie koniec linii przybiera kulisty kształt, w przeciwieństwie do szeryfów lub kwadratowych zakończeń.

 

 


Bar (poprzeczka)
Bar (poprzeczka)

Pozioma linia w środku litery, nazywana też czasami jako Crossbar.

 

 

 


Baseline (linia bazowa)
Baseline (linia bazowa)

Niewidoczna linia dolna, na której oparte są znaki danego kroju pisma.

 

 

 


Beak (dziób)
Beak (dziób)

Rodzaj dekoracyjnego zakończenia ramienia litery – ostre zakończenie. Podobne do szeryfów czy innych odnóg, ale zwykle bardziej wyraźne.

 

 

 


Dwustronne Szeryfy
Dwustronne Szeryfy

Rodzaj szeryfów, które rozciągają się na obie strony głównej linii litery.

 

 

 


Wysokość (body height)
Wysokość (body height)

Pełna wysokość litery, począwszy od najniżej wysuniętego puntu, najniżej położonej linii do najwyższego punktu pojedynczego znaku.

 

 


 

W tym wpisie to tyle – 15 terminów typograficznych do przyswojenia. 🙂 Jest ich znacznie więcej, także zaglądajcie regularnie na Fanpage @brainDesignBlog na Facebooku, z którego dowiecie się o kolejnych częściach słownika czy też innych, ciekawych wpisach! 🙂

 

Źródło grafik: Typography Deconstructed



 

To co robi teraz jest lepsze od tego co robił pół roku temu, ale co będzie robił za pół roku będzie jeszcze lepsze niż to, co robi teraz – w każdej dziedzinie, którą się zajmuje, ponieważ jak twierdzi, jak się nie rozwija to się zwija. Uważa, że na wszystkim jesteśmy w stanie zarabiać, cokolwiek przychodzi nam do głowy, cokolwiek lubimy robić, jesteśmy w stanie mieć z tego zysk.

Artysta, autor bloga, projektant, grafik komputerowy, barista. Na codzień mieszka we Wrocławiu, prowadzi bloga BrainDesign, robi to co lubi i ma z tego frajdę. Fan pozytywnego myślenia, standupu, rozwoju osobistego oraz dobrej kawy. W wolnych chwilach łapie chwile na zdjęciach, czyta ciekawe książki, bawi się w Social Mediach, a także przegląda YouTube’a podziwiając występy sztuki Flair czy inspirujące wystąpienia z TED/TEDx’owych konferencji.

Wczytaj więcej

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprawdź także

Loupedeck+ – Recenzja konsoli do edycji zdjęć

Od około miesiąca mam okazję korzystać z konsoli do edycji zdjęć, jaką jest Loupedeck+. Ja…