projekt Www Krok 1 pomysł

Wszystko zaczyna się w głowie, od pomysłu. Również tworząc Stronę Internetową nie tworzysz jej na zasadzie „a coś tam sobie zrobię w internetach.”

Jeśli jednak jest inaczej i tworzysz stronę żeby coś tam było, żeby mieć swoją stronę niezależnie czemu poświęconą, jest to kiepskie rozwiązanie. Na początkowym etapie jej tworzenia przed przystąpieniem do jakiegokolwiek projektowania czy kodowania, warto zadbać o jak najbardziej konkretny opis, cel. Pomocny w tym wypadku może się okazać Business Model Canvas, a dokładniej jego prawa strona.

I tak idąc dalej tym tropem, zacznijmy od środka, czyli Dlaczego chcesz mieć stronę, Jak chcesz ją rozwijać (chociaż na początku jakiś zarys się przyda) czy w końcu Co to ma być za strona – czy sklep internetowy z importowanymi dobrami, czy będzie to typowy blog z tekstem, a może tradycyjne portfolio prezentujące prace i ofertę. To czego potrzebujesz, określ sam, sama, a w kolejnym kroku określ klienta docelowego, do którego treści ze strony będą kierowane, a następnie sprecyzuj jakimi kanałami będziesz stronę promować – czy będzie to tylko fanpage na Facebooku, czy reklama AdWords czy może reklama w gazetach i innych mediach.

Często zdarza mi się słyszeć, że ktoś chce założyć bloga i pisać tam o tym, co go interesuje, co sprawia mu przyjemność. Początkowo może to być całkiem dobre rozwiązanie – piszesz o tym na czym się znasz, co robić lubisz, więc wpisów na blogu może pojawić się sporo. Idąc dalej, wgłąb Content Marketingu, znane hasło brzmi „Content is the King”, czyli „Treść jest Królem” – im więcej wartościowej treści tym więcej widzów, a im więcej widzów tym większa klikalność w reklamy, a im większa klikalność w reklamy tym większy zarobek (tak, na blogach można zarabiać).

Alternatywą dla Business Model Canvasu może być popularny w wyznaczaniu celów schemat SMART/ER, o którym wspomniałem nieco przy podstawach strategii marketingowej.

 

Na potrzeby tego wpisu uznajmy, że osoba tworząca stronę jest fotografem i chce na swojej stronie internetowej zaprezentować zdjęcia, które robi. Jego klientem są młode pary szukające fotografa na ślub, młodzież szukająca fotografa na studniówkę czy klienci biznesowi, którzy potrzebują typowo biznesowych sesji zdjęciowych.

Nasz fotograf mając w głowie zamysł na portfolio, powinien zorientować się w najnowszych trendach w projektowaniu. W tym celu warto poszukać inspiracji w miejscach, gdzie użytkownicy już dodali sporo swoich prac, tj.:


Awwwards.com

Awwwards.com

Awwwards to serwis, gdzie możemy zobaczyć najciekawsze, najbardziej innowacyjne i najbardziej kreatywne prace światowej klasy projektantów stron internetowych. Po otwarciu strony i wpisaniu w szukajce „photographer portfolio” pojawia nam się stosunkowo niewiele projektów, natomiast są to projekty wybrane przez zespół Awwwards jako najlepsze.


Dribbble.com

dribbble.com

Dribbble to serwis łączący projektantów z całego świata, gdzie można złapać sporą dawkę inspiracji od zarówno czołowych jak i tych mniej znanych projektantów.


Behance.net

behance

Behance to prawdopodobnie najpopularniejszy serwis, gdzie każdy artysta – zarówno projektant, fotograf jak i muzyk – mogą zaprezentować swoje prace. Dzięki funkcji Adobe Portfolio za $9.99 dostajemy możliwość stworzenia spersonalizowanego portfolio, do którego prace importowane są z Behance, a w pakiecie otrzymujemy także dostęp do Adobe Photoshop oraz Adobe Lightroom. Po otwarciu Behance, wpisaniu w szukajce „photographer portfolio” i ustawieniu filtra na Projekty WWW otrzymujemy pokaźną bazę projektów portfolio różnych fotografów, od których możemy coś podpatrzeć. 😉


ThemeForest.net

themeforest

ThemeForest to nie typowy serwis do prezentacji prac, a serwis umożliwiający (za kilka procent prowizji) sprzedawanie swoich projektów. Ze względu na często dość restrykcyjne warunki, akceptacja projektu wiąże się już z dużym wyróżnieniem. Jest więc z czego wybierać, z czego się inspirować. Wystarczy wpisać „photographer portfolio” i nawet bez ustalania konkretnej podkategorii, otrzymujemy pokaźną bazę do inspiracji.


Podczas przeglądania projektów, warto mieć obok kartkę papieru i notować co jest wg. Ciebie fajne, co chcesz mieć również na swojej stronie, a następnie zapisywać projekty do zakładek.

Na tym etapie, aby w kolejnych czegoś nie zepsuć, sugeruję zapoznać się z godzinnym warsztatem prowadzonym przez twórcę serwisu Eduweb.pl, poświęconym tematyce Tworzenia Skutecznego Portfolio, a także z kilkoma darmowymi wpisami na temat portfolio.

 

W temacie szukania pomysłu i inspiracji, myślę, że temat niejako został wyczerpany, a jeśli macie jakieś pytania, piszcie śmiało w komentarzach. W kolejnym wpisie doprecyzujemy kwestie przeznaczenia Twojej strony internetowej. 🙂



 

To co robi teraz jest lepsze od tego co robił pół roku temu, ale co będzie robił za pół roku będzie jeszcze lepsze niż to, co robi teraz – w każdej dziedzinie, którą się zajmuje, ponieważ jak twierdzi, jak się nie rozwija to się zwija. Uważa, że na wszystkim jesteśmy w stanie zarabiać, cokolwiek przychodzi nam do głowy, cokolwiek lubimy robić, jesteśmy w stanie mieć z tego zysk.

Artysta, autor bloga, projektant, grafik komputerowy, barista. Na codzień mieszka we Wrocławiu, prowadzi bloga BrainDesign, robi to co lubi i ma z tego frajdę. Fan pozytywnego myślenia, standupu, rozwoju osobistego oraz dobrej kawy. W wolnych chwilach łapie chwile na zdjęciach, czyta ciekawe książki, bawi się w Social Mediach, a także przegląda YouTube’a podziwiając występy sztuki Flair czy inspirujące wystąpienia z TED/TEDx’owych konferencji.

Wczytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź także

Projektowanie Logo – Jak się za to zabrać?

Często gęsto osobom spoza branży kreatywnej wydaje się, że projektowanie to prosta sprawa …