moodboard

Wielu profesjonalnych projektantów wykorzystuje w swojej pracy kreatywnej moodboardy. Czy jesteś jednym z nich?

Teorii na temat moodboardów, które możemy znaleźć w internecie jest kilka, a w poniższym wpisie postaram się pokrótce opisać te, z którymi można zetknąć się najczęściej.

Czym jest Moodboard?

No właśnie, czemu postanowiłem zaryzykować stwierdzenie, że moodboard to lekarstwo na blokadę kreatywności?

Co kryje się z mojej perspektywy za hasłem „blokada kreatywności”? Otóż jest to z mojej perspektywy stan, moment, kiedy potrzebujemy opracować jakiś projekt – czy to logo, czy stronę internetową, czy kampanię reklamową – i mamy pomysł, rozpisany projekt na modelu biznesowym, opracowaną strategię marketingową, ale przykładowo nie mamy pomysłu na logo dla tego projektu.
Miałem nawet taką blokadę całkiem niedawno – pojawił mi się w głowie pomysł, rozpisałem model biznesowy, gotowa strategia, gotowe plany marketingowe, cała praca koncepcyjna gotowa, poza projektem logo. I tak siedziałem dzień, tydzień i natknąłem się na hasło moodboard. Zaciekawiony tematem zacząłem szukać, czytać, oglądać i stworzyłem swoją tablicę, dzięki której w mojej głowie zaczęły pojawiać się ciekawe koncepcje i z braku pomysłów na logo pojawiły się 4 świetne, spośród których ciężko było mi wybrać zwycięzcę. 🙂

Tak więc czym jest wspomniany wcześniej moodboard? Powyższy akapit podpowiada, że jest to jakaś pomoc w pracy kreatywnej, że jest to tablica…

No cóż, gdy sam zacząłem interesować się tym tematem, najczęściej spotykałem się z objaśnieniem zbliżonym do poniższego:

 

Mood board to tak naprawdę pewien zbiór obrazów, tekstów, materiałów, przedmiotów, zdjęć, próbek kolorów, wszystkiego co może oddać pewien klimat dotyczący zagadnienia, które opracowujemy.

Źródło: http://zebza.net/

 

Czyli idąc powyższym tropem – zbiór inspirujących obrazków, tekstów pomocny w pracy koncepcyjnej. Jak najbardziej się z tym zgadzam, ale jednak przeglądając głębiej internet możemy spotkać się z różnymi wersjami moodboardów, przykładowo moodboard w serwisach Social Media czy w formie map myśli.


Metody tworzenia moodboardów

Sklejka z obrazków

Prawdopodobnie najpopularniejsza metoda tworzenia moodboardów, czyli tworzymy dokument przykładowo w formacie kartki A4, który w środku lub na górze podpisujemy np. nazwą projektu i wrzucamy obrazki, które warto podpisać komentarzem, np. „tu podoba mi się nagłówek”, „tu podoba mi się kształt” itp itd. Wysyłając taki moodboard klientowi ma on na pierwszy rzut oka wstępny zarys tego jak projekt może wyglądać.

google images moodboard
Google Images -> Moodboard: https://goo.gl/rz96tV

 


Szczegółowy moodboard

Kolejna opcja, prawdopodobnie ulubiona dla potencjalnych klientów, to podobna sklejka jak powyżej, czyli arkusz z powklejanymi zdjęciami, ale dodatkowo zawierający więcej konkretów, szczegółów, czyli dodane jakieś palety kolorów, propozycje fontów, proponowany układ strony internetowej.

moodboard
Źródło: https://www.lynda.com/

 

moodboard
Źródło: https://clearleft.com/

 


Pinterest

Kolejny patent na tworzenie moodboardów to popularny portal Social Media, którym jest Pinterest. Po założeniu konta pozwala nam na tworzenie tablic na swoim profilu, do których to zapisujemy inspirujące projekty czy też swoje realizacje aby zainspirować innych. 🙂 Wewnątrz tablic możemy tworzyć także sekcje, więc możemy utworzyć np. tablicę Strony WWW, a wewnątrz niej podział na branże, czyli sekcje tj. Gastronomia, IT, Zabawki dla dzieci itp. Gdzie jak gdzie, ale na Pinterest’cie znajdziemy naprawdę duuużo inspirujących obrazków do moodboardów, którymi właśnie mogą być Pinterestowe tablice. 🙂

pinterest wierzchu
W moim przypadku wygląda to tak – standardowe tablice z moimi projektami, tablice z przedrostkiem [INSP] + tytuł jako zbiory inspiracje; Źródło: Pinterest Wierzchu

Dysk twardy

Alternatywą dla Pinteresta (pomijając fakt, że można podobne tablice tworzyć na Behance.net czy Dribbble.com) jest dysk twardy lub chmurowy, tj. Dysk Google czy Dropbox. Czyli po prostu przeglądając jakieś projekty na Behance, Dribbble, Pinterest czy innych serwisach możemy je zapisywać i katalogować podobnie jak na Pinterest – Tablica = Katalog, Sekcja = Podkatalog itp itd.
Kiedyś stosowałem tą metodę, ale gdy nazbierało mi się dużo projektów i katalogi miały kilka gb stwierdziłem, że to tylko leży i się kurzy, więc zacząłem korzystać z online’owych rozwiązań. 🙂

 


Mapy myśli jako mapy skojarzeń

O tym czym są mapy myśli i jak z nich korzystać pisałem w ostatnim wpisie. Natomiast jak je wykorzystać w tworzeniu moodboardów? Spotkałem się z tym rozwiązaniem w kilku miejscach czytając o moodboardowaniu i okazuje się, że bardzo łatwo. Mając blokadę kreatywną odpalamy aplikację do mindmappingu, w środku jako nazwę mapy wpisujemy nazwę projektu, który mamy wykonać i jako odnogi dopisujemy skojarzenia, a dalej skojarzenia ze skojarzonym słowem i takim sposobem mamy całkiem sporą siatkę skojarzeń z danym projektem, nazwą. Przykładowo mamy zaprojektować logo, więc w środku wpisujemy nazwę marki, projektu, firmy, jako pierwsze, główne odnogi wpisujemy z czym wg. klienta ma się kojarzyć dana marka, a do nich tworzymy kolejne odnogi wg własnych skojarzeń.
Osobiście moje ulubione rozwiązanie, które mnie szybko odblokowuje – właśnie z tej metody skorzystałem w sytuacji, o której pisałem kilka akapitów wyżej. 🙂

mindmap
Źródło: pixabay.com

 


Wydaje mi się, że wyczerpująco opisałem czym są moodboardy i mam nadzieję, że zrobicie z tego rozwiązania użytek. 🙂

Dajcie znać w komentarzach czy stosujecie moodboardy i jakie są Wasze ulubione metody ich tworzenia! 🙂

To co robi teraz jest lepsze od tego co robił pół roku temu, ale co będzie robił za pół roku będzie jeszcze lepsze niż to, co robi teraz – w każdej dziedzinie, którą się zajmuje, ponieważ jak twierdzi, jak się nie rozwija to się zwija. Uważa, że na wszystkim jesteśmy w stanie zarabiać, cokolwiek przychodzi nam do głowy, cokolwiek lubimy robić, jesteśmy w stanie mieć z tego zysk.

Artysta, autor bloga, projektant, grafik komputerowy, barista. Na codzień mieszka we Wrocławiu, prowadzi bloga BrainDesign, robi to co lubi i ma z tego frajdę. Fan pozytywnego myślenia, standupu, rozwoju osobistego oraz dobrej kawy. W wolnych chwilach łapie chwile na zdjęciach, czyta ciekawe książki, bawi się w Social Mediach, a także przegląda YouTube’a podziwiając występy sztuki Flair czy inspirujące wystąpienia z TED/TEDx’owych konferencji.

Wczytaj więcej

Dodaj komentarz

Sprawdź także

Typografia, czyli kilka słów o tekście

Kerning, interlinia i inne takie – czy aby na pewno wiesz o co chodzi? Tweet Share 0…