zaangażowanie facebook

Na Facebooku często można spotkać fanpage, na których mimo setek czy tysięcy fanów, klikalność „Lubię to!” czy komentarzy bądź udostępnień jest niewiele, a często nie ma ich w ogóle. Jak to zmienić?

Sposobów na zwiększenie zaangażowania fanów jest całkiem sporo, natomiast skupiają się głównie na tym, aby post przykuwał uwagę odbiorcy. Jeśli to jest i pojawia się to regularnie, zaangażowanie również się pojawi. Jednak często mimo, że wydaje nam się, że coś jest ciekawe, heatmapy zdjęć pokazują, że są one łatwe do zapamiętania, proste i zrozumiałe dla odbiorcy, jest pozornie angażujący opis, ale jednak te magiczne lajki się nie pojawiają – co zrobić aby to się zmieniło? Poniżej kilka sugestii co zrobić, aby zwiększyć zaangażowanie fanów na Facebooku. 🙂

Wrzucałem na fanpage niedawno ciekawą infografikę z 7 czynnikami popartymi statystykami, które wpływają pozytywnie na zaangażowanie fanów, oto ona:

Idąc Jej tropem na start mamy 7 czynników:

Zdjęcia

Tak, zdjęcia zwiększają zaangażowanie, ale muszą być One interesujące, proste, dobrze jeśli zawierają odrobinę humoru i nawiązują do tematyki fanpage’a czy wpisu. Chodzi tutaj też w dużej mierze o linki i klikalność w nie – gdy strona ma źle dopasowane zdjęcie i nie wyświetla się na całą szerokość newsfeed’a (odpowiednie wymiary to 1200x628px), automatycznie zaangażowanie spada. Często w tym wypadku lepiej dać krótki opis i dodać w nim skrócony link (np. przy pomocy bit.ly czy goo.gl), a do wpisu załączyć całe zdjęcie.

Obecnie stron ze źle wyświetlającą się grafiką jest mało, ale jeszcze są i wyglądają jak linki do YouTube, które próbujemy publikować na Facebooku:

 

fb wrong
Przykład nieodpowiedniego wyświetlania linku w oparciu o stronę
http://ciasteczka.org.pl/polityka-prywatnosci

 

youtube
Przykład wyświetlania się na Facebooku filmików osadzanych z YouTube na przykładzie
https://www.youtube.com/watch?v=n9xTXTomuvc

 

grafmag
Przykład prawidłowego wyświetlania linku, na przykładzie strony http://grafmag.pl/

 


Krótko, zwięźle i na temat

Idąc dalej tropem powyższej infografiki, kolejnym krokiem jest „bycie zwięzłym” czy konkretnym. W większości wypadków lepiej odbierane są posty z niewielką ilością tekstu, które gdy ktoś zobaczy, będzie mógł szybko przeczytać, zainteresować i zostać na dłużej (kliknąć w link). Długie posty są dobre, jeśli jesteś autorem lub redaktorem, który pisze książki, recenzje itp. Świetnym przykładem jest tutaj po raz kolejny wspominany przeze mnie fanpage Pokolenie Ikea, Piotra C. gdzie autor większość postów, które zamieszcza to fragmenty, cytaty z książek bądź cytaty innych osób nawiązujące do tematyki książek, a czasami udostępnia informacje o promocjach w sklepach, gdzie można kupić te książki w promocyjnej cenie.

 


Magia emotikon

Przez wielu znienawidzone uśmieszki, minki czyli emotikony, okazuje się, że zwiększają o około 33% zaangażowanie odbiorców. Mowa tu nie tylko o emotikonach w opisie linku, zdjęcia, ale także w nagłówku posta, czyli dodając tzw. Feelings.

feelings
Feelings i emotikony zwiększają zaangażowanie nawet o 33%!

 


Konkursy z nagrodami i zniżki

Ludzie są chętni na korzystanie z promocyjnych ofert czy jak często można zauważyć – chętnie biorą udział w facebookowych konkursach. Tymi prostymi zabiegami jesteś w stanie zaangażować swoich fanów nawet o 50% bardziej niż zwykłymi postami!

Na infografice jest też sugestia o postowaniu w czwartki i piątki oraz o zadawaniu pytań do czytelników. Czy jest to dobre – to zależy. Pytania jak najbardziej, ale bez przesady. Jeśli to robisz, pytaj o rzeczy nawiązujące do tematyki fanpage’a, a nie coś w stylu „Co dzisiaj mam zjeść na obiad?” prowadząc fanpage modowy. 😉 Co do postowania w czwartki i piątki, często się to sprawdza – koniec tygodnia roboczego sprawia, że więcej osób odwiedza Facebooka, ALE nie zawsze. Najlepiej wejdź na swoim fanpage’u w zakładkę Insights -> Posts, gdzie to zobaczysz w jakie dni i w jakich godzinach jest na Facebooku najwięcej Twoich fanów, w jakich godzinach ich ilość zaczyna rosnąć, dzięki czemu będziesz mógł, mogła dopasować czas dodawania postów na swoim fanpage’u.

 


Content is the King!

Powtarzają o tym zarówno w książkach jak i na konferencjach branżowych i faktycznie często się to sprawdza. Jeśli publikujesz na swojej stronie, blogu czy choćby fanpage’u treści, które nikogo nie interesują albo bardzo wąskie grono, nie dziw się, że zaangażowanie będzie niewielkie. Jak to zmienić? Zainteresuj się tym jakie inne strony obserwują Twoi fani, zobacz co Oni publikują. Innym rozwiązaniem może być zapytanie wprost na fanpage’u czego oczekują fani, co chcą czytać, oglądać. Nie wstydź się zapytać na fanpage’u w stylu „Chcąc dopasować bardziej treści do tego co Was interesuje, proszę Was o sugestie. Napiszcie czego w temacie biznesu, rozwoju, grafiki czy webdevelopmentu chcielibyście się dowiedzieć, o czym chętnie byście przeczytali, dzięki czemu na blogu będzie pojawiać się więcej treści dopasowanych do Waszych zainteresowań!”

 


Posty (nie) tylko sprzedażowe

Wiele osób uważa, że skoro oferuje ciekawe produkty, z których korzysta wiele osób, produkty innowacyjne to trzeba je ciągle reklamować. Nie do końca tak jest – często ważniejsze dla odbiorców jest pokazanie w Social Mediach naszej prawdziwej natury, naszej twarzy. Dlatego też często na przestrzeni miesiąca, roku zauważyć można spadek ilości fanów czy ich zaangażowania – ponieważ 100% ciśnięcia sprzedaży, reklamowania produktów jakie to są zajebiste, po prostu nie działa. Czasem lepiej jest opublikować jakiś film pokazujący inną markę, udostępnić coś od innej marki, co nawiązuje jakoś do tematyki fanpage’a. Warto zastosować tu zasadę Pareto, czyli 80:20 – tylko 20% postów sprzedażowych, a 80% to posty angażujące fanów, pokazujący ludzką twarz marki.

 


The story of my life…

Raz na jakiś czas dobrze jest napisać coś o sobie. Przykładowo jeśli jesteś grafikiem, może to być zabawna historia podczas projektowania; jeśli jesteś kelnerem – jakaś zabawna sytuacja z gościem w restauracji; jeśli jesteś podróżnikiem – no cóż, w tej sytuacji masz na prawdę ogrom historii z podróży. 🙂 Ale jeśli nie prowadzisz bloga, fanpage’a lifestyle’owego, gdzie opisujesz tylko historie ze swojego życia, co Ci się ciekawego przytrafiło codziennie, nie publikuj takich historii za często. Możesz sobie przeznaczyć na to np. jeden post na 2 tygodnie czy na miesiąc, ale nie co 2-3 dni. 🙂

 


Pokieruj odbiorcę

Jeśli nie mówisz wprost czego oczekujesz, nie dziw się, że tego nie masz. Jak to wielokrotnie powtarza w swojej książce pt. „Bogaty albo biedny. Po prostu różni mentalnie” autor T.Harv Eker: „To na czym się koncentrujesz, rośnie.”

Dlatego nie wstydź się ani nie bój się dodać w poście informacji „Jeśli spodobał Ci się ten post / ta piosenka / ten film kliknij Lubię to! Jeśli masz jakieś uwagi, dodaj komentarz, a jeśli uważasz, że Twoi znajomi powinni to zobaczyć – śmiało udostępnij im ten post / piosenkę / film. 🙂 ”

 


Myślę, że te 8 mniej lub bardziej skomplikowanych elementów, kroków pomoże Ci zwiększyć zaangażowanie Twoich fanów na fanpage’u. Daj znać jak Twoje działania wpłynęły na wzrost zaangażowania Twoich fanów w komentarzu pod tym wpisem. Ewentualnie jeśli masz jakieś uwagi lub sugestie, możesz śmiało o nich napisać również w komentarzu poniżej! 🙂

 



 

Wczytaj więcej
Wczytaj więcej wpisów autora Wierzchu
Wczytaj więcej w Biznes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź także

Kalendarz marketingowy na 2018 rok

Czy działania marketingowe można zaplanować z wyprzedzeniem? Biorąc pod uwagę niektóre oka…