rodzaje eventów

Często przeglądając wydarzenia edukacyjne odbywające się w naszych miastach widujemy konferencje, warsztaty, szkolenia – czym różni się jedno od drugiego?

Miałem okazję uczestniczyć w naprawdę dużej ilości wydarzeń edukacyjnych, z których jedne nazywane były konferencjami, inne kongresami, jeszcze inne wykładami motywacyjnymi. Jest kilka różnic, które zauważyłem i postanowiłem podzielić się z Wami moimi spostrzeżeniami, abyście uniknęli późniejszych ewentualnych rozczarowań. 😉

Wykład motywacyjny

Jest to rodzaj wydarzeń, na które często przybywa od kilkudziesięciu do kilkuset osób, zwykle dla jednego wykładu, dla jednego prelegenta. Najczęściej wygląda to tak, że firma (która chce się wypromować) ściąga jakąś popularną osobę w postaci trenera, mówcy aby pogadała ze sceny do publiczności przez około 1,5-3h i zagrzała do działania uczestników. Firma ściągająca prelegenta zyskuje popularność i klientów, prelegent dostaje ustalone wynagrodzenie za wykład, uczestnicy są zmotywowani do działania (a czasami do zakupu jeśli to event sprzedażowy), a więc każdy wygrywa. Tego typu wykładami przeplatane są często szkolenia czy warsztaty na konferencjach.


Szkolenie

Organizowane zwykle przez jedną firmę, w której działa dany prelegent. Często tego typu wydarzenia są organizowane przez stricte firmy szkoleniowe, które zatrudniają trenerów do nauczania uczestników różnych tematów, przez co dana firma organizuje kilkanaście – kilkadziesiąt przeróżnych szkoleń w miesiącu.


Warsztat

Działa na podobnych zasadach jak szkolenie – też jest zwykle organizowany przez jedną firmę, natomiast najczęstszą różnicą jest znacznie większa interakcja prelegenta z uczestnikami oraz duża ilość ćwiczeń, które mają na celu większe zrozumienie danego tematu przez uczestnika warsztatu szkoleniowego.


Konferencja / Kongres

Konferencja od kongresu różni się zwykle ilością uczestników – kongresy są przeznaczone dla znacznie większych grup, choć i na konferencjach ilość uczestników jest często duża. Poza tym drobiazgiem reszta jest podobna – jest firma, która takie wydarzenie organizuje i na nie ściąga prelegentów (często specjalistów w swojej dziedzinie) z zewnętrznych firm; mamy tu więc typowy przykład współpracy B2B. Na konferencjach i kongresach zwykle z góry mamy narzuconą agendę, ale często jest wybór wydarzeń, w których chcemy uczestniczyć, ponieważ kilka szkoleń, warsztatów czy wykładów motywacyjnych w różnych salach odbywa się równolegle, więc sami decydujemy gdzie idziemy i czego się uczymy.


Jak wygląda ilość uczestników poszczególnych wydarzeń? Zwykle nie ma jakiś zamkniętych granic, natomiast z moich obserwacji wygląda to mniej więcej następująco:

  • Wykład motywacyjny: 100-300 osób, choć ograniczeniem zwykle jest sala konferencyjna mająca ograniczenia;
  • Szkolenie: od 50 osób wzwyż (zwykle nie więcej niż 1000);
  • Warsztat: ze względu na ćwiczenia jest to raczej praca w mniejszych grupach poniżej 50, 20 osób (choć są wyjątki);
  • Konferencja: Duże wydarzenie przyciągające średnio 500 osób – czasem więcej, czasem mniej, zależnie od tematu;
  • Kongres: Zwykle kilkudniowe wydarzenie przyciągające do kilku tysięcy uczestników w 2-3 dni.

 

Wczytaj więcej

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprawdź także

10 Nagłówków, które przyciągają uwagę Cz.10

Kolejna, 10 już porcja chwytliwych nagłówków – zatrzymasz się na chwilę? Paweł Wierz…