po co ci portfolio

Portfolio to rzecz niezwykle ważna przy budowaniu i promowaniu swojej marki. Dzięki niemu, możesz zaprezentować swoim klientom swoje realizacje, niezależnie od tego czy jesteś grafikiem komputerowym, zawodowym fotografem czy nawet spawaczem – w dzisiejszych czasach „nawet Superbohater potrzebuje promocji!”

Jeśli zastanawiasz się czy portfolio to coś dla Ciebie, to pomogę Ci rozwikłać tę zagadkę – tak, portfolio jest dla każdego, niezależnie od profesji. Możesz pracować na budowie, pisać wiersze czy być kelnerem – w każdym wypadku jesteś w stanie zaprezentować swoją pracę w swoim portfolio.

Portfolio – czym ono jest?

Może na początek zajrzyjmy jak Wikipedia definiuje to słowo:

Portfolio – teczka (także w sensie dosłownym lub np. segregator) z przykładowymi pracami artysty, a w szerszym znaczeniu prezentacja dokonań danej osoby lub firmy, np. plik zawierający próbki, przykłady i wizerunki wykonanych, kompletnych prac, mogących być podstawą do oceny jej umiejętności, zdolności do pracy na danym stanowisku lub wykonania danego zadania.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Portfolio_(teczka)

Upraszczając tą definicję, portfolio to po prostu teczka z pracami do prezentacji potencjalnym klientom, partnerom, pracodawcom.

Portfolio online

Z czasem gdy internet stał się ogólnodostępny, zaczęły się pojawiać w nim pierwsze serwisy, które umożliwiały prezentowanie swoich prac w sieci. Na początku dominowały prace fotografów, grafików czy malarzy, ale z biegiem czasu, inni artyści zaczęli z nich korzystać.

Osoby, którym nie wystarczały możliwości oferowane przez w/w serwisy, decydowały się i decydują do dziś, na własne portfolio w formie własnej strony WWW, na której będą mogli w dowolny sposób prezentować swoje prace. Obecnie duża część artystów decyduje się od razu na swoją stronę z portfolio, dzięki czemu z jednej strony mają większe możliwości, a z drugiej, ułatwione budowanie rozpoznawalności własnej marki.

„Portfolio? To nie dla mnie!”

Generalnie mówi się, że portfolio to coś dobrego dla fotografa, grafika, architekta itp. Inne profesje nie wchodzą w grę. Niestety albo i też stety, nie jest to teoria prawdziwa. Portfolio, jak już wspominałem, jest dla każdego.

Kiedy spojrzymy na definicję portfolio z Wikipedii, faktycznie może się na pierwszy rzut oka wydawać, że jeśli teczka, to z obrazkami. Pamiętaj jednak, że do teczki możesz też wrzucić zdjęcia wykonanych instalacji grzewczych, płyty CD z djskimi mixami, autorskimi kompozycjami czy też notesy z wierszami czy własne tomiki z poezją.

Obecnie niemalże każdy ma w swoje kieszeni telefon z aparatem – wystarczy poznać kilka podstawowych zasad kompozycji i nawet telefonem możemy robić ciekawe zdjęcia, na których będziemy prezentować swoje dokonania, niezależnie od tego czy jest to gliniany garnek czy futurystyczna lampa.
W ebooku o zarabianiu na zdjęciach robionych telefonem, który możesz pobrać za darmo, wspominałem nieco o uniwersalnych zasadach kompozycji, także śmiało możesz tam zerknąć. 🙂
Ebook „Jak zarabiać na zdjęciach robionych telefonem

Reasumując, portfolio to galeria Twoich prac – gdy będziesz już je mieć, umieszczaj w nim zdjęcia swoich realizacji. Jeśli jesteś budowlańcem, dodaj zdjęcie wykonanego budynku; jeśli jesteś zawodowym kelnerem, dodaj zdjęcia z obsługiwanej ostatnio imprezy. Dzięki takiemu prostemu zabiegowi, będziesz budował, budowała swoją markę, swoją ekspertyzę, a potencjalny pracodawca znacznie chętniej zatrudni kogoś, kto zna się na swojej robocie, kto pisze bloga, być może wydał jakąś książkę, kogoś, o kim można poczytać w internecie, nie tylko na Facebooku.


Ten wpis to pierwszy z wpisów poświęconych tematyce Portfolio. Kolejne są poświęcone temu, jakie cechy powinno mieć skuteczne portfolio, oraz temu jak zarabiać na swoim portfolio.




Polub fanpage BrainDesign na Facebooku aby być na bieżąco z nowymi wpisami
oraz cotygodniowymi wydarzeniami!


Wczytaj więcej

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprawdź także

10 Nagłówków, które przyciągają uwagę Cz.9

Jak przykuć uwagę czytelnika? Wypadałoby zacząć od dobrego nagłówka. Paweł WierzchowskiTo …