personal branding

Hasło Personal Branding jest coraz powszechniej używane w różnych miejscach, przez różnych ludzi. O co tak właściwie chodzi z tą „osobowością marki”?

Może na początek, przytoczmy to, co sądzi o personal brandingu, ciocia Wikipedia:

Personal branding – Strategia marketingowa inwestowania w budowanie reputacji i zwiększania swojej wartości na rynku pracy za pomocą specjalistów ds. wizerunku.

Prawdę mówiąc, często po przeczytaniu tego zdania, jedyne co może przyjść do głowy, to proste „aha” – tak przynajmniej było, gdy zacząłem interesować się tym tematem i przeczytałem krótki wpis na Wikipedii.

Może rozwińmy trochę to zdanie, w nawiązaniu do tego co ja sądzę na ten temat, jak ja to rozumiem.

Strategia marketingowa, najpopularniejsze określenia są takie, że jest to plan promocji, np. na miesiąc, rok, kampanię reklamową, ale także plan tego, jak rozwiązywać napotykane problemy, podczas prowadzenia działalności, kampanii w sposób taki, aby były zgodne z misją i celami firmy.

Inwestowanie w budowanie reputacji – najprościej rzecz ujmując, chodzi o kreowanie siebie, kreowanie swojego wizerunku. Co mam na myśli? Między innymi to, że np. uczestniczymy w konferencjach poświęconych danemu tematowi, z którym ‚chcemy być kojarzeni’ i dzięki temu budujemy swój wizerunek, jako osobę rządną wiedzy, nowinek, ciągle się edukującą.

Zwiększanie swojej wartości na rynku pracy – czyli generalnie budowanie w sobie wizerunku eksperta, specjalisty w danej dziedzinie. Przykładowo osoba, która wydała książkę, ma ‚wyższą wartość na rynku pracy’ niż osoba, która pisze pamiętnik.

Specjaliści ds. wizerunku – osoby, specjalizujące się w Personal Brandingu, które pomagają innym w budowaniu swojego wizerunku np. w internecie.


Czytając dalej wpis na temat Personal Brandingu na Wikipedii, możemy przeczytać:

Personal branding rozpowszechniony jest szczególnie w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania wizerunku (zarządzanie osobą jako marką). Strategia personal branding stosowana jest przez osoby publiczne – polityków, dziennikarzy, aktorów, sportowców, ludzi nauki, menedżerów. W Stanach Zjednoczonych konsultanci wizerunkowi budujący reputację osób publicznych są nieodłączną częścią ich sukcesu. W Polsce zadania z zakresu personal branding realizowane są najczęściej przez wyspecjalizowane w działaniach na rzecz marketingu politycznego agencje PR.

No i tu już jest bardziej konkretnie, bardziej rzeczowo przedstawiona koncepcja Personal Brandingu.

Zarządzanie osobą jako marką

Marka. Czym ona tak właściwie jest? Często posługujemy się tym słowem, ale często nieświadomie myląc je, ze słowem firma. Firma, to po prostu nazwa przedsiębiorstwa, natomiast marka, to wszelkie elementy identyfikujące daną firmę – od logo, przez profile w Social Media, po zachowania względem klientów.

Rozwijając ten temat, słowo marka, możemy w pewnym sensie przyrównać do słowa osoba – przecież każdy z nas ma swoje logo, które przez całe życie przechodzi lifting (poprawki). Tak, mam na myśli Twoją twarz – jest to Twój znak rozpoznawczy, Twoje logo. Twoje profile w Social Media, Twoje powiedzenia, Twoje zachowania w różnych sytuacjach, kreują Twoją markę.

Czy chodzi tylko o obrazy i zachowania?

Elementy wizualne (logo, Social Media itp) oraz behawioralne (zachowania wobec klienta, konsumenta) to nie wszystkie elementy, które mogą nas identyfikować. Poza nimi, w kontekście Personal Brandingu, możemy mówić jeszcze o:

  • emocjach,
  • relacjach,
  • komunikacji z ludźmi.

Okej, ale jak zacząć Budować swoją markę, kreować swój Personal Branding

Na to składa się kilka, z pozoru prostych, ale jednak wymagających poświęcenia czasu, kroków. Na początku przede wszystkim zapisz sobie na kartce kim jesteś, czyli jak się nazywasz, ile masz lat, czym się zajmujesz. Drugim krokiem będzie określenie tego, kim chcesz być, czyli po prostu wyobraź sobie, jak chciałbyś, chciałabyś wyglądać, czym się zajmować itp, ale np. za kilka miesięcy, lat. Na koniec dwa podobne kroki. Napisałeś, napisałaś kim jesteś i chcesz być ze swojej perspektywy – teraz zapisz jak postrzegają Cię inni ludziejak chcesz aby Cię postrzegali.

Gdy już to sobie określić, zastanów się Dlaczego chcesz być tak postrzegany, postrzegana, a następnie Jak sprawić, Co zrobić, aby być tak postrzegany, postrzegana.

Gdy już to wszystko rozpiszesz, pora na ostatni, najtrudniejszy krok – PRACA. Praca nad własnym wizerunkiem, aby być postrzeganym tak, jak chcemy być postrzegani.

Wczytaj więcej
Wczytaj więcej wpisów autora Wierzchu
Wczytaj więcej w Biznes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź także

Kalendarz marketingowy na 2018 rok

Czy działania marketingowe można zaplanować z wyprzedzeniem? Biorąc pod uwagę niektóre oka…