strach-pozadanie

Marketing to gra polegająca na manipulacji emocjami odbiorców.

Może to dość odważne słowa, ale jest w nich jednak trochę prawdy. Zerknij na reklamy, które najlepiej na Ciebie działają, po obejrzeniu których chcesz coś kupić, komuś pomóc, wesprzeć jakąś inicjatywę.

Nie wiesz co mam na myśli? Czy nie działają na Ciebie zdjęcia potrąconych samochodem psów, dzieci pod kroplówką? Jeśli nie, to prawdopodobnie jesteś człowiekiem z sercem z kamienia. Jednak większość osób reaguje na takie obrazki głośnym „oooochh…” i smutną miną. + oczywiście reakcją „Sad” jeśli to jest na Facebooku. 😉

Generalnie rzecz biorąc, to nie w pełni oni reagują – pojawia się po prostu bodziec w postaci obrazka, bodziec wysyła do mózgu określone sygnały, a ten odpowiada określonymi emocjami. To są milisekundy, więc nieszczególnie na to zwracamy uwagę jak to wam wewnątrz wygląda, ale mniej więcej tak jak powyżej.

Idąc tym tropem, jak najłatwiej wywołać zakup? Oczywiście – wywołując jakieś skrajne emocje. I tutaj pojawiają się dwie tytułowe, czyli strach oraz pożądanie.

Strach

Boimy się coś stracić, boimy się śmierci, boimy się wystąpień publicznych. Boimy się zajebiście wielu rzeczy. Dobrzy marketerzy wiedzą jak to wykorzystać i, nie zgadniesz. Tak, wykorzystują to! Na jednych działają hasła typu „Nadal boisz się wystąpień publicznych”, na innych „Wkrótce i tak będziesz musiał wystąpić przed innymi”. Na jeszcze innych „85% osób powyżej 25 roku życia dotyka ta choroba – zbadaj się i nie dopuść jej do siebie.

 

Pożądanie

To częściej wykorzystywana emocja – wywołuje mniej pozornie negatywnych uczuć niż strach. Przykładów tutaj można mnożyć niemalże w nieskończoność, bo chyba każdy zna klasyki typu „Chcesz schudnąć 10kg w miesiąć?!” czy „Zbudował ciało jak Arnold w zaledwie 10 dni”.

 

Zatem tak jak wspominałem na wstępie, marketing, a szczególnie ten działający, to zabawa polegająca na zabawie naszymi emocjami, a te dwie powyższe… no cóż, wpływając na nie dokonujemy najwięcej decyzji zakupowych.


Polub fanpage BrainDesign na Facebooku aby być na bieżąco z nowymi wpisami
oraz cotygodniowymi wydarzeniami!

Wczytaj więcej

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprawdź także

Influencer Live Poznań 2019 – Relacja z eventu

Prelekcje, warsztaty, setki uczestników, dziesiątki prelegentów, a to wszystko w 2 dniR…