freelancer-vs-agencja

Często klienci agencji reklamowych dziwią się, że ich usługi tak dużo kosztują, przecież bratanek siostry matki zrobi to za półdarmo.

Czy lepszym rozwiązaniem będzie wynajęcie freelancera, czyli specjalisty działającego samemu, czy lepiej zapłacić agencji reklamowej / drukarni za wszystko – dylemat wielu przedsiębiorców. O ile jeszcze kilka lat temu zlecanie pracy freelancerom nie było aż tak powszechne i łatwo dostępne, tak obecnie trochę się pozmieniało. Wiele firm, szczególnie małych przedsiębiorstw, prędzej zdecyduje się na zlecenie projektu freelancerowi, aniżeli jakiejś agencji.

Większe firmy również korzystają z usług freelancerów, ale na innych zasadach – płacą za ogarnięcie sprawy od A do Z, czyli nie płacą za zaprojektowanie logo, ale za cały branding, specyfikację użycia, rozbudowaną księgę znaku. Nie płacą za projekt graficzny strony, ale za funkcjonalną, rozbudowaną stronę z częstymi aktualizacjami i wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania.

Często jednak się zdarza, że freelancer tego wszystkiego nie ogarnie, bo przykładowo zajmuje się tylko projektowaniem bądź kodowaniem stron internetowych. Wtedy taki klient zdecyduje się prędzej na usługi agencji reklamowej, która zatrudnia kilka osób i każda jest od czegoś innego – tu projektowanie, tu front-end, tu back-end, tu UX, tu drukarz. Dzięki temu, że wszyscy są w jednym miejscu, czas realizacji zlecenia się skraca, tym bardziej jeśli agencja stosuje jakąś metodykę zarządzania projektami, np. Scrum, klient po każdym sprincie, czyli etapie pracy średnio trwającym tydzień, dostaje do wglądu kolejną część projektu i niejako ma wpływ na dalsze prace, poprawki.

Oczywiście są freelancerzy, którzy działają w grupach, którzy gdy dostają zlecenie dzielą się pracą, jest grafik, jest koder, jest UXowiec i choć zwykle jedna, wyznaczona osoba przyjmuje zlecenia i omawia warunki współpracy, to jednak każda z tych osób może takie zlecenie przyjąć. Takie grupy są coraz częściej spotykane, przez co i ceny nie są tak wywindowane w górę, a i nie muszą pracować w jednym biurze, ale może jedna osoba pracować w Warszawie, druga w Gdańsku, wszystko może odbywać się zdalnie i na szerszą, wielomiastową skalę.

 

Dlaczego u Freelancera taniej, a w agencji drożej?

Jeśli freelancer to nie jest człowiek od wszystkiego, czyli nie realizuje zlecenia od jego przyjęcia do wysłania np. gotowego wydruku do klienta to ceny, a zajmuje się np. tylko projektem, taki człowiek będzie przedsiębiorcę kosztował znacznie mniej. Problem pojawia się wtedy, gdy nie wiemy co dalej. Gdy zlecenie to projekt do druku, grafik powinien zapytać o wszelkie informacje, tj. wartość DPI, spady itp. Jeśli nie wiemy o co mu chodzi, musimy skontaktować się z drukarnią i dopytać o ich specyfikację, na podstawie której będzie możliwy do wykonania projekt. Otrzymując projekt musisz ocenić czy Ci się podoba czy nie, zgłosić ewentualne poprawki, później wysłać projekt do agencji / drukarni, jechać i sprawdzić czy jest dobrze zrobiony, czy kolory są takie jakie powinny być, ewentualnie coś poprawić itd itd.
Podobnie jest przy stronach internetowych, bo co z tego, że zlecisz jej wykonanie, co z tego, że dostaniesz pliki ze stroną internetową, gotowym szablonem, jeśli nie wiesz co dalej. Nie wiesz o tym, że trzeba wykupić domenę, serwer lub hosting, w przypadku sklepu podpiąć płatności, zadbać o pozycjonowanie. Także zlecając część pracy jednej osobie możemy nie spodziewać się jak dużo będziemy musieli jeszcze na to czasu poświęcić.

Zatem przeglądając oferty freelancerów, często gęsto warto trochę dopłacić, a mieć lepszą jakość. Z mojej perspektywy zarówno freelancera jak i klienta, dobry freelancer powinien spotkać się indywidualnie z klientem, przedstawić i określić zakres prac do wykonania, przedstawić widełki cenowe, indywidualnie wycenić zlecenie, przedstawić etapy pracy i jeśli to większy projekt, większe zlecenie zadbać o to, aby klient był w tym razem, miał wgląd np. raz w tygodniu w projekt, w prace nad projektem, określić dalszy etap – czy coś usunąć, poprawić. W sytuacji gdy klient wysyła maila do freelancera, ten wysyła wycenę, klient akceptuje, a po kilku godzinach dostaje gotowy projekt, no średnio takie coś do mnie przemawia. Jeśli coś zlecam, chcę to mieć zrobione od A do Z, zlecając zrobienie tablicy reklamowej chcę mieć gotową tablicę, wydrukowaną, przyklejoną, ewentualnie zamontowaną, a nie sam obrazek na komputerze.
Takie podejście kosztuje trochę więcej, ale warto, zdecydowanie. Jeszcze jeśli znajdziesz freelancera ogarniającego wiele tematów na przyzwoitym poziomie, masz dużo pracy z głowy.

Droższą opcją, droższym rozwiązaniem jest agencja reklamowa. Dlaczego tak jest?
No cóż, agencja to zwykle przedsiębiorstwo, nie pojedyncza osoba, która często nie wie jak wystawić fakturę. Same koszty przedsiębiorstwa są często większe niż jedno zlecenie. Oczywiście jeśli mowa o jakiś pojedynczych wydrukach czy niskobudżetowych kampaniach – nie w przypadku dużych zleceń. 😉 Koszty przedsiębiorstwa to wszelkie podatki, w koszty są wliczane wszelkie nieudane wydruki czy reklamy, to są koszty pracowników, zatrudnienia specjalistów, wyposażenie agencji, drukarni, materiały do druku, ogrom, ogrom kosztów. Nie ma się zatem co dziwić, że agencje mają wyższe stawki niż freelancerzy. Oczywiście są agencje, które zlecają coś podwykonawcom i biorą za to drugie tyle. Znam taką nie jedną, że np. drukują baner za 30zł/m, a sprzedają za 70zł/m, ale nie będę podawał nazw, bo to nie o to tu chodzi. Agencje często gęsto robią to samo, korzystają z tych samych narzędzi, dlatego też warto sprawdzić kilka ofert i na tej podstawie zadecydować z której chcemy skorzystać.


Czy zatem warto korzystać z usług agencji czy lepiej freelancera? No cóż, to zależy… Zależy od naszego budżetu, zależy od ceny, zależy od tego czy dana agencja czy freelancer są w stanie zagwarantować efekty, zależy od warunków współpracy. To wszystko kwestie indywidualne.

Jeśli jednak zastanawiasz się czemu freelancer zrobi stronę internetową za np. 500zł, a agencja reklamowa za 1000zł, odpowiedź jest prosta – freelancer ma znacznie mniejsze koszty jako pojedynczy przedsiębiorca czy nawet osoba bez działalności, aniżeli agencja, która musi opłacać sprzęt, ludzi, biuro.


Jeśli ten wpis Ci się podobał, Polub fanpage BrainDesign
i dołącz do społeczności na Facebooku aby być na bieżąco
z nowymi wpisami oraz cotygodniowymi listami wydarzeń!

Wczytaj więcej

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprawdź także

Skuteczne Oszczędzanie, czyli jak mieć więcej pieniędzy?

Każdy z nas chyba chciałby mieć więcej pieniędzy aby pozwolić sobie na spełnianie marzeń o…