edge rank

W najpopularniejszej platformie społecznościowej, jaką jest obecnie Facebook, co minutę pojawia się około 4 milionów postów. Nie od dziś wiadomo, że zasięg wielu z nich jest obcinany. Czynników jest kilka.

W dużej mierze chodzi tutaj o zaangażowanie użytkowników, odbiorców – jeśli tego zaangażowania nie ma, nie ma też co się dziwić, że ruch spada, zasięg spada, a co za tym idzie – zyski. Wszystko opiera się głównie na algorytmie, znanym w internecie jako Edge Rank. Czym on tak właściwie jest i czy da się go przechytrzyć?

edge rank - algorytm

 

Powyższa grafika przedstawia to, jak wygląda w praktyce algorytm, którym posługuje się Facebook. Składa się on z czterech podstawowych elementów:

Σ – (suma, sigma) oznacza tzw. Rank, czyli ranking, w którym znajduje się nasz post. Określa on właśnie rangę naszej strony czy znajomego wobec odbiorców i zależy od 3 czynników;

Ue – (powiązanie, koligacja) oznacza tzw. Affinity, czyli to jak dawno coś na danej stronie, u danego znajomego coś polubiliśmy, coś skomentowaliśmy. Jeśli mamy polubione 500 fanpage’y, niemalże nierealne jest widzieć wszystko od wszystkich, dlatego Facebook segreguje nam to, co uznał dla nas za istotne na podstawie tego, że ostatnio lajkowaliśmy tego typu posty czy rzeczy z danej strony. Samo zalajkowanie fanpage’a często nie wystarcza aby zobaczyć wszystkie wpisy z danej strony, ale wystarczy wejść na stronę i polajkować, skomentować czy udostępnić kilka postów na raz, dzięki czemu posty tej strony znacznie częściej będą pojawiać się w newsfeedzie (czyli na stronie głównej, gdzie są wszystkie najnowsze lub najpopularniejsze posty);

We – (waga, ważnosć) oznacza Weight, czyli w dużej mierze chodzi tu o rodzaj posta czy rodzaj zaangażowania odbiorcy wobec niego. Przeważnie wygląda to tak, że obecnie najbardziej promowane, wyróżniane są nagrania z transmisji LIVE > Facebook Video > Zdjęcie > Link (tu jest wszystko zależne od popularności strony, do której kieruje link) > Post tekstowy. Zaangażowanie odbiorców też jest ważne, ponieważ jeśli post uzbiera 100 lajków i 10 komentarzy w 10 minut to jest on wyżej niż post, który przez 5 godzin zebrał 50 lajków i 2 komentarze. Jeśli o zaangażowanie chodzi to odbiorcy mogą to robić na kilka sposobów – Udostępnienie > Komentarz > Lubię to! > Kliknięcie w post / link.

De – (odległość w czasie) oznacza Decay, czyli to jak dawno post pojawił się na stronie czy u znajomego. Jeśli minęło dużo czasu, oczywistym jest, że post nie będzie widoczny zbyt szerokiemu gronu odbiorców, natomiast jeśli taki post zostanie polubiony, skomentowany czy udostępniony, jest duża szansa, że jego zasięg wzrośnie.


Może też zastanawiać co wpływa na to co pojawia się w naszym newsfeedzie. Większość informacji dowodzi, że wpływa na to około 50 postów, wobec których okazaliśmy zaangażowanie w ostatnim czasie. Działa to podobnie jak na YouTube działają rekomendowane video – jeśli ciągle słuchasz na YT muzyki i oglądasz teledyski, w rekomendowanych video pojawiają się utwory podobne do przesłuchanych, ale jeśli obejrzysz kilka video z innej tematyki, np. obejrzysz jakieś tutoriale fotograficzne, trailery filmów czy śmieszne kotki, może nie po obejrzeniu jednego, ale kilku, w rekomendacjach pojawią się także filmy z podobnej tematyki.

 


 

Jak się często okazuje, nie zawsze mieszanie różnych typów postów zwiększa popularność wpisów. Przykładowo są fanpage, na których pojawiają się w 90% zdjęcia, bo jest to np. portfolio fotograficzne, albo pojawiają się tylko wpisy tekstowe, bo jest to fanpage recenzenta (tu dobrym przykładem jest fanpage Pokolenie Ikea, gdzie dużo jest postów tekstowych, a mają duże zasięgi). Takie strony mają również duże zasięgi. Co na to wpływa? Z jednej strony dobry marketing, dobry produkt, a z drugiej – konsekwencja w działaniu. Jeśli regularnie dodajesz coś podobnego, odbiorcy to zauważają, widzą, że nie wrzucasz wszystkiego na walla tylko skupiasz się na jednym temacie, przez co zyskujesz w pewnym sensie wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

 

Z takich teoretycznych kwestii to by było na tyle. Może trochę więcej o tym jak nieco wykiwać ten cały Edge Rank, zrobić Facebooka w bambuko i zwiększyć tym samym zasięgi. 🙂
Ale o tym w kolejnym wpisie już za tydzień! 🙂 A więc obserwujcie fanpage @brainDesignBlog na Facebooku i STAY TUNED! 🙂

 



 

To co robi teraz jest lepsze od tego co robił pół roku temu, ale co będzie robił za pół roku będzie jeszcze lepsze niż to, co robi teraz – w każdej dziedzinie, którą się zajmuje, ponieważ jak twierdzi, jak się nie rozwija to się zwija. Uważa, że na wszystkim jesteśmy w stanie zarabiać, cokolwiek przychodzi nam do głowy, cokolwiek lubimy robić, jesteśmy w stanie mieć z tego zysk.

Artysta, autor bloga, projektant, grafik komputerowy, barista. Na codzień mieszka we Wrocławiu, prowadzi bloga BrainDesign, robi to co lubi i ma z tego frajdę. Fan pozytywnego myślenia, standupu, rozwoju osobistego oraz dobrej kawy. W wolnych chwilach łapie chwile na zdjęciach, czyta ciekawe książki, bawi się w Social Mediach, a także przegląda YouTube’a podziwiając występy sztuki Flair czy inspirujące wystąpienia z TED/TEDx’owych konferencji.

Wczytaj więcej

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprawdź także

10 Nagłówków, które przyciągają uwagę Cz.2

Pierwsza część z serii cieszyła się zainteresowaniem, więc pora na część drugą, czyli kole…