cechy dobrego portfolio

Wiele osób ciągle zadaje sobie pytania typu „czym cechuje się dobre portfolio?” czy „jak zrobić dobre portfolio?” Generalnie nie ma na to jednego, uniwersalnego szablonu, ale są za to wskazówki, które mogą w znaczącym stopniu pomóc w jego tworzeniu.

1. A gdybym ja miał zatrudnić fachowca w ‚tym’ temacie…

Tworząc swoje portfolio, zastanów się przede wszystkim nad tym co powinno się w nim znaleźć. Ważne jest abyś nie robił, robiła tego na szybko, ponieważ – mimo, że pierwsze myśli zwykle są najlepsze, to jednak w przypadku tworzenia portfolio nie zawsze to działa. Najlepiej przejrzyj jakieś strony o tematyce podobnej do Twojej branży i przyjrzyj się temu, na co skupiasz najwięcej uwagi – te elementy dodaj na swoją stronę.

2. „Umiem fotoszopa na 80%”

dobre portfolio skillbar
Źródło: webnots.com

Wiele osób próbując ‚upięknić’ swoje portfolio dodaje do niego tzw ‚skillbary’, czyli paski postępu w nauce danej umiejętności. Może i wygląda to fajnie, ale nie pokazuje… w sumie nic poza faktem, że coś tam w danym temacie potrafimy. Najczęściej spotykane są one w portfolio początkujących grafików czy webmasterów, którzy znajomości obsługi Photoshopa, HTMLa czy CSSa określają na 100%, co jest nierealne, ponieważ nawet ich twórcy nie znają możliwości programów czy języków w 100%.

Idąc dalej tym tropem, jeśli np. jesteś kelnerem, nie dodawaj paska z podpisem „Polerowanie sztućców – 75%”.
Znacznie lepiej wyglądać będzie „Polerowanie sztućców – poziom zaawansowany”, dokładnie jak w CV – podstawowy, zaawansowany. 😉

3. Dobre portfolio jest proste

dobre portfolio less is more

Istnieje pewne bardzo dobre hasło, pasujące do tego tematu – „Less is More” (mniej znaczy więcej). Mówiąc krótko, nie przesadzaj z ilością elementów na stronie, im mniej tym lepiej… no chyba, że chcesz aby Twoje portfolio wyglądało w sposób jak na tej stronie: sprawdź tutaj.

4. Muzyka zarezerwowana dla muzyków

Obecnie jest to rzadziej spotykane, ale nadal można spotkać strony, na których gra w tle jakaś melodia. Jest to jak najbardziej okej jeśli jesteś kompozytorem, djem itp, ewentualnie jeśli Twoja strona jest w specyficznym stylu, tj. Zielsko.com. Jeśli jednak nie komponujesz, nie dodawaj muzyki w tle na swojej stronie.

5. Loga klientów i partnerów

W większości przypadków odchodzi się od tej praktyki, ale nadal się pojawia. Mianowicie dodanie w portfolio sekcji „Klienci” lub „Partnerzy”, w którym są dodane same loga, będące czasami odnośnikami do strony danego klienta / partnera.
Fajnie, że decydujesz się ich promować, często bez wzajemności, ale jeśli już to robisz, to dodaj chociaż jakiś podpis przy tym logo. Co mam na myśli? Mam na myśli to, że jeśli dodajesz w sekcji „Klienci” jakieś logo, dopisz też co dla tej osoby / firmy robiłeś; analogicznie jeśli dodajesz sekcję „Partnerzy” – o co opiera się współpraca (co dla nich robisz – co dostajesz w zamian).

Idąc dalej tym tropem, jeśli pomagałeś przy jakimś większym projekcie, opisz co konkretnie robiłeś. Przykładowo nie pisz „Pomagałem przy organizacji IEM 2016 w Katowicach” tylko napisz „Przygotowywałem sceny i stoiska partnerów na IEM 2016 w Katowicach”.

6. Dobre portfolio jest aktualne

Warto o tym pamiętać – jeśli masz już swoje portfolio, staraj się zamieszczać w nim

  1. aktualne prace lub
  2. najlepsze prace.

Wiem z doświadczenia, że nowsze, później zrobione wcale nie oznacza, że lepsze niż poprzednie, dlatego też dodaj do portfolio do 10-15 aktualnych lub najlepszych prac. Jeśli coś jest aktualniejsze, a może nieco gorsze niż będące już w portfolio, śmiało dodaj lub podmień – Aktualność > JakośĆ.

7. Jak się z Tobą skontaktować?

Siódmy i najważniejszy punkt. Im więcej form kontaktu, tym lepiej.
Potencjalny klient czy pracodawca może zdecydować się na skorzystanie z Twoich usług, ale jeśli nie znajdzie szybko kontaktu do Ciebie, może zrezygnować, dlatego zadbaj o to, aby przynajmniej Twoje imię, numer telefonu i mail były na każdej podstronie.


Ten wpis to drugi z wpisów poświęconych tematyce Portfolio.
Pierwszy z nich pojawił się tydzień temu – jeśli go ominąłeś, ominęłaś, czym prędzej nadrób zaległości: Po co Ci Portfolio?
Kolejny jest poświęcony tematyce zarabiania na swoim potfolio.




Polub fanpage BrainDesign na Facebooku aby być na bieżąco z nowymi wpisami
oraz cotygodniowymi wydarzeniami!


To co robi teraz jest lepsze od tego co robił pół roku temu, ale co będzie robił za pół roku będzie jeszcze lepsze niż to, co robi teraz – w każdej dziedzinie, którą się zajmuje, ponieważ jak twierdzi, jak się nie rozwija to się zwija. Uważa, że na wszystkim jesteśmy w stanie zarabiać, cokolwiek przychodzi nam do głowy, cokolwiek lubimy robić, jesteśmy w stanie mieć z tego zysk.

Artysta, autor bloga, projektant, grafik komputerowy, barista. Na codzień mieszka we Wrocławiu, prowadzi bloga BrainDesign, robi to co lubi i ma z tego frajdę. Fan pozytywnego myślenia, standupu, rozwoju osobistego oraz dobrej kawy. W wolnych chwilach łapie chwile na zdjęciach, czyta ciekawe książki, bawi się w Social Mediach, a także przegląda YouTube’a podziwiając występy sztuki Flair czy inspirujące wystąpienia z TED/TEDx’owych konferencji.

Wczytaj więcej

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprawdź także

10 Nagłówków, które przyciągają uwagę Cz.2

Pierwsza część z serii cieszyła się zainteresowaniem, więc pora na część drugą, czyli kole…